Ironiskt nog fick jag, den enda dag på året när jag hade behövt buss, ändå välja cykeln för att ta mig till jobbet, skriver insändarskribenten. (Bilden är en arkivbild från ett annan snöoväder.)
Ironiskt nog fick jag, den enda dag på året när jag hade behövt buss, ändå välja cykeln för att ta mig till jobbet, skriver insändarskribenten. (Bilden är en arkivbild från ett annan snöoväder.) Bild: Berit

Insändare: Märkligt att ställa in busstrafiken när det gick utmärkt att cykla

Enda dagen på året jag hade behövt buss väntade jag förgäves.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationVarberg||

Den 7 mars tänkte jag åka buss inom Varberg för att undvika att halka och skada mig med cykeln, som jag annars använder dagligen.

Tyvärr köpte jag biljett och väntade förgäves, då ingen information fanns i Hallandstrafikens app om inställd busstrafik. Ironiskt nog fick jag, den enda dag på året när jag hade behövt buss, ändå välja cykeln för att ta mig till jobbet.

Hallandstrafikens företrädare kan säga vad han vill, för mig som enkelt kom fram med cykel så såg beslutet om inställd busstrafik märkligt ut.

Så till dig kvinna på torget som högljutt uttryckte ditt missnöje över att cykelbanorna var bättre snöröjda än trottoarerna:

ANNONS

Kommunen ansvarar för snöröjning av gator och cykelbanor medan fastighetsägare ansvarar för trottoarerna. Den som plogar på cykelbanan gör sig alltså inte skyldig till någon slags diskriminering. Och många av oss som cyklar gör det för att komma till arbetet och på så sätt bidra till att samhället bärs upp.

Lars

ANNONS