Det finns ingen tid att förlora om landets bussföretag inom besöksnäringen ska överleva, skriver Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag.
Det finns ingen tid att förlora om landets bussföretag inom besöksnäringen ska överleva, skriver Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag. Bild: PONTUS LUNDAHL / TT

Bussföretagen inom besöksnäringen drabbas hårt av coronakrisen

Det behövs även lättnader i paketreselagen.

ANNONS
LocationHalland||

För bussbranschen är krisen i coronavirusets spår akut och allvarlig. Vi har många medlemsföretag som räds konkurs inom bara några veckor om läget fortsätter. Regeringens krispaket med förslag kring uppskov med bland annat inbetalning av moms är välkommet men så behövs även lättnader i paketreselagen och omfattande kreditstöd för att undvika konkurser.

En dramatisk utveckling av coronasmittans effekter på samhället har lett till katastrof för besöksnäringen. Bussbranschen är en av de branscher som drabbats hårt eftersom flera bussreseföretag är små familjeföretag med låga marginaler och som nu står på randen till konkurs.

Bussar i besöksnäringen kör inte bara på utflykter och längre resor utan även transfers i samband med konferenser, mässor och kongresser, något som företag och organisationer nu dragit in på. Bussarna kör också normalt resenärer till kryssningar, teatrar, konserter och idrottsevenemang. Men när dessa nu ställs in kliver inga besökare heller på turistbussen.

ANNONS

Många av de resor bussföretagen erbjuder är paketresor som regleras av paketreselagen. Den lagen är skriven för en verklighet som skiljer sig från det vi upplever idag, med stängda gränser och besöksmål. Bussföretagen varken får eller kan köra till länder och besöksmål som stängts men de har sålt resor, bokat logi och restauranger samt köpt biljetter för sina resenärer. Kostnaderna finns där men när nu majoriteten av alla resor avbokas uteblir intäkterna. Paketreselagen säger att om resenären avbeställer paketresan eller arrangören ställer in, ska arrangören utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar betala tillbaka det som resenären har betalat för resan.

I dagens läge kan denna paragraf bli spiken i kistan. Det är enorma summor som ska betalas tillbaka ur redan tömda kassor, där löner, avbetalningar på bussar, skatter och avgifter ätit upp det likvida kapitalet. Regeringen måste se till att tiden utsträcks rejält alternativt själva gå in med återbetalning till drabbade resenärer.

Det finns ingen tid att förlora om landets bussföretag inom besöksnäringen ska överleva. Det behövs nu kreditstöd för att hantera de mest nödvändiga utgifterna. Kreditstödet måste vara långsiktigt – det kommer ta tid att bygga upp månader av förlorad verksamhet. Riksbankspaketet och sänkningen av bankernas kapitalkrav är systemstabiliserande och nödvändiga reformer men många av företagen i bussbranschen har akuta problem och vi är oroliga för att de inte kommer få del av nyutlåningen.

ANNONS

Den akuta situationen kommer givetvis att gå över men vi måste tackla frågan om hur vi kan minimera skadorna. Det finns ingen tid att förlora om vi ska kunna resa med turistbuss även framöver och därför behövs nu lättnader i paketreselagen och omfattande kreditstöd för att undvika konkurser.

Anna Grönlund

branschchef Sveriges Bussföretag

ANNONS