Systembolaget har dock spelat ut sin roll, skriver Adam Havasi (M) och Filip Zackrisson (L).
Systembolaget har dock spelat ut sin roll, skriver Adam Havasi (M) och Filip Zackrisson (L). Bild: DGP dickgillberg.se

Alkoholmonopolet är en relik från Fattigsverige

Systembolaget har kvar sin plats på en fri marknad, men låt marknaden vara just fri, skriver Adam Havasi (M) och Filip Zackrisson (L).

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationVarberg||

I gårdsförsäljningsdebattens kölvatten uppstår en ännu mer central fråga, är ett alkoholmonopol befogat i den liberala demokratin Sverige år 2023? Vårt självklara svar på denna fråga är nej, monopolet är förlegat på alla grunder som berättigade dess existens.

Sveriges alkoholmonopol har de senaste 50–60 åren genomfört mycket framgångsrik reklam och propaganda. De har klarat att vinna marknadsandelar i USA likt få andra alkoholbolag samtidigt som statens propaganda kring “spola kröken” och försvar av det egna monopolet varit framgångsrikt i hemlandet. Det statliga alkoholmonopolet använder våra skattepengar för att rättfärdiga sig självt. Detta görs så effektivt att chansen (eller risken) är 50% att du som läser denna text är för ett alkoholmonopol just på grund av Systembolagets reklamer.

ANNONS

Systembolaget har dock spelat ut sin roll. De senaste decennierna har nattklubbar ökat i både antal och omsättning (200 alkoholtillstånd 1985 mot över 10 000 år 2009). Alkoholtillstånden har utökats längre in på nätterna för många av dessa klubbar. Sedan Sverige gick med i EU har mängden alkohol som är laglig vid import dubblerats ett flertal gånger. Systembolaget har sedan 2001 haft öppet på lördagar. Trots alla dessa liberaliseringar har alkoholkonsumtionen i Sverige endast ökat med 16,25% mellan 1996–2008. Under samma period halverades mängden smuggelsprit. Våld relaterad till alkohol har inte heller ökat som en konsekvens av liberaliseringar utan tvärtom är en fallande och eller oförändrad trend beroende på kategori sedan slutet av 1980-talet.

En fri marknad här hemma med ett större utbud torde även leda till minskat behov av privatimport av alkohol från övriga EU. Något som för varje burk, flaska eller box genererar skattepengar åt den svenska staten i stället för t. ex den tyska. Skattepengar som kan användas till alla möjliga förebyggande åtgärder i samhället som missbruksvård eller mot att förebygga alkoholrelaterat våld bara för att nämna några viktiga exempel.

Mot denna bakgrund är alkoholmonopolet förlegat. Det finns inga belägg på att det minskar konsumtionen nämnvärt. Det finns inga belägg att det minskar alkoholrelaterat våld. Det finns inga belägg att det förbättrar eller upprätthåller någon form av folkhälsa. Liberalisering efter liberalisering görs utan skräckscenarion. Systembolaget har kvar sin plats på en fri marknad, men låt marknaden vara just fri. Är det då att svära i kyrkan genom att säga “lägg ner monopolet, lita på individen” liksom vi gör i nästan varenda bransch? Då svär vi om och om igen tills en kall öl eller en flaska rödvin kan köpas till fredagsmyset på Ica.

ANNONS

Adam Havasi (M)

Filip Zackrisson (L)

ANNONS