Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Louise och Per Hernqvist äger och driver 40-årsjubilerande Varbergsoptik på Kungsgatan 18 dit butiken flyttade för två år sedan.

Varbergsoptik ser ljust på framtiden: "Mycket på gång"

Varbergsoptik firade i slutet av oktober sitt 40-årsjubileum. Visserligen blev det ett firande anpassat efter rådande omständigheter men det blev ändå lyckat, som det ofta blir om man älskar att anordna event. Nu ser det lokala företaget fram emot ett spännande 2021 med ny webbutik, nya märken och presentationen av ett i Sverige helt nytt sätt att köpa glasögon.

Det går inte sticka under stolen med att även optikbranschen påverkas av pandemin. Men ägarna till Varbergsoptik, Louise Hernqvist och Per Hernqvist, ser det som att de har trogna kunder och att de som just nu helt undviker att gå ut kommer tillbaka när saker och ting blivit mer normala.

Varbergsoptik har fortfarande en aktiv verkstad, något som i dag är ovanligt i branschen. Detta gör att väntetider ofta blir mycket kortare.
Varbergsoptik har fortfarande en aktiv verkstad, något som i dag är ovanligt i branschen. Detta gör att väntetider ofta blir mycket kortare.

– En av våra styrkor är ju vår goda relation med kunderna. Vi förstår att man vill vara försiktig nu men vi vill ändå påminna om att hos oss är det tryggt och säkert att kolla sin syn. Och man ska vara försiktig med att vänta för länge, säger Per och fortsätter:

– Det finns ögonsjukdomar som ibland kan vara ärftliga och som kan dyka upp fort, till exempel glaukom (grön starr). Det finns metoder för att bromsa en negativ utveckling men det går inte att helt få bort en allvarlig ögonsjukdom. Därför är det viktigt att göra regelbundna hälsokontroller av sina ögon.

Fördel att vara lokala

Varbergsoptik var tidiga med att anpassa sig efter corona, just för att kunna säkerställa att de som måste gå till optikern ska kunna göra det, utan att vara oroliga.

– För oss var det en stor fördel att vara lokala och inte en del av en stor kedja när corona kom. Vi kunde snabbt ställa om och var bland de första som erbjöd morgontider, därför kunde vi redan dag ett ta emot en riskgruppskund halv sju på morgonen, förklarar Louise.

Åsa Spetz på Varbergsoptik gör numera corona-anpassade synundersökningar.
Åsa Spetz på Varbergsoptik gör numera corona-anpassade synundersökningar.

LÄNK: Du kan boka en synundersökning hos Varbergsoptik via denna länk eller ringa 0340-140 80

– Sedan är vi i en bransch där man alltid varit väldigt noga med hygienen, även om det nu är extra viktigt att sprita alla kontaktytor. Vi som är optiker tar på oss visir om det önskas och vi erbjuder gratis munskydd och handskar vid entrén, berättar Per.

Färgstarka bågar fungerar i Varberg

Louise och Per ser positivt på framtiden, att det här är något som är övergående och att de under tiden fokuserar på att göra det säkert för kunderna. Samtidigt har de inte kunnat hålla sig ifrån nya satsningar.

Färgstarka glasögon av märket Theo har i dagarna tagit plats hos Varbergsoptik.
Färgstarka glasögon av märket Theo har i dagarna tagit plats hos Varbergsoptik.

– Nyligen tog vi in ett färgstarkt märke som heter l.a. Eyeworks och nu kommer Theo – ett märke som väckt stort intresse och där vi redan fått flera förfrågningar. Det är ju en fördel för oss som självständig butik att kunna handplocka de här exklusiva, lite annorlunda bågarna. Det är roligt och vi ser ju att det funkar i Varberg, säger Louise.

Ovanligt med skräddarsydda glasögon

I januari drar de igång en efterlängtad webbutik och dessutom kommer Varbergsoptik nästa år att vara en av ytterst få butiker i Sverige som kommer att kunna skräddarsy bågar från den italienska glasögonjätten Luxottica.

– Bland deras märken finns bland annat Oakley och Ray-Ban och här kommer det alltså bli möjligt att para ihop fronter, skalmar och linser som man själv vill, berättar Louise.

Längtar till nästa event

Samtidigt medger hon att hon saknar att planera event, något som blivit lite av en specialitet för butiken.

– Vi slår nästan alltid försäljningsrekord. För något år sedan sålde vi 210 solglasögon på knappt fyra timmar. Våra event här i lilla Varberg har fått ett gott rykte och hela branschen pratar om dem. I oktober när vi firade 40 hade vi på oss 80-talskläder under en hel vecka och trots läget var det många nya och gamla kunder som besökte oss. Varbergarna tycker det är kul när man går all in så det vill vi fortsätta med nästa år, även om det kommer bli på ett corona-anpassat sätt.