Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ny design. Motorn har varit på översyn i Tyskland i vinter, och bilen har fått en tuffare och snyggare design, annars är allt som vanligt… Ja, nytt är också att Fredrik Larsson den här säsongen satsar på seger i Porsche Carrera Cup.

Tryggare bakom ratten

I fjol var det en ringrostig, lätt nervös, Fredrik Larsson som stod på startlinjen i Mantorp Park i premiären. I år är tongångarna helt andra. – Jag är helt inställd på att ta hem mästerskapet!

PORSCHE CARRERA CUP Inför premiären på Jyllandsringen

Inför premiären ifjol hade Fredrik Larsson inte kört racing på åtta år – frånsett då ett och annat långlopp.

– Jag kände mig som en rookie, och uppförde mig väl som en sån också, säger Fredrik.

– Jag vet ju att jag kan köra bil, men det är en jäkla skillnad på att sätta sig i en bil och köra själv jämfört med att ha 20 konkurrenter som har som mål att köra snabbare än dig själv.

Han fortsätter:

– Jag förlorade många poäng i början; blev jag inte påkörd så hade jag glykol i kylsystemet. Det var många om och men innan det lossnade.

Allt det där är glömt nu. Fredrik kom igen, visade vilken duktig förare han är, vann sex delsegrare och tog bronset i mästerskapet efter Jocke Mangs och Tony Rickardsson.

– Inför det här året känner jag en helt annan trygghet. Jag vet vad jag kan, och jag vet även vad konkurrenterna går för.

– Samtidigt sätter jag en större press på mig själv i år. I fjol var jag nykomlig och kunde köra ur underläge, i år vet alla vem jag är.

Till helgen drar hela STCC-cirkusen till Århus i Danmark där premiären körs på Jyllandsringen.

– Det är en långsam och knixig bana, säger Fredrik som valde bort den officiella träningsdagen i Karlskoga och åkte till Danmark i stället.

– Jag körde från åtta på morgonen till sex på kvällen. Nyttigt, för det är en ganska svår bana, det gäller att hitta rätt spår hela tiden. Det hade inte varit kul att komma hit och inte ens ha sett banan innan.

Fredrik Larsson har även passat på att träna några timmar i Falkenberg och på Knutstorp.

– Det har känts bra hela tiden. Bilen har gått perfekt, och jag är jättesugen på att få börja tävla igen.

Det lär bli ännu tuffare att vinna mästerskapet i år. Visserligen har Tony Rickardsson och Cralle Lindholm slutat, men slutsegraren Jocke Mangs bestämde sig efter viss tvekan att fortsätta och den rutinerade STCC-föraren Robin Rudholm har tillkommit. Robin har ju vunnit det här mästerskapet och blir därför en av favoriterna till slutsegern.

– Med hans bakgrund får han nog finna sig i det, säger Fredrik Larsson som gärna överlämnar favoritepitetet till en konkurrent.

Jocke Mangs har vunnit mästerskapet de två senaste åren, och var länge inne på att lägga av. Men suget efter bra racing blev till sist för stort.

– Jag är tokladdad och ska bjuda på riktigt bra show i Danmark, säger Mangs.

I fredags körde Westlife Racing ett test på Jyllandsringen, banan där premiären körs.

– Vi har kört ett par testdagar som fungerade fint och jag känner att vi har jobbat ihop hela teamet på ett mycket bra sätt, säger Mangs.

Mangs presterade tider kring 1,08 på den danska banan medan hans stallkollega Jan West var runt sekunden bakom.

– Det kommer absolut att bli tufft, men jag siktar på att få med mig ordentligt med poäng från den här tävlingen, säger Mangs bestämt.

Fredrik Larsson håller med:

– Det blir tufft, men samtidigt väldigt inspirerande. Jag satsar på dubbelseger i helgen…