En dag för FMK-trion att lägga på minnet

Himlen var gråtung och regnet strilade ned från morgon till kväll. Ändå skulle lördagen den 20 september 1964 bli en av de ljusaste dagarna i Falkenbergs MK:s långa historia.

ANNONS
|

Det var SM-final i roadracing – TT på den tiden – och tre Falkenbergs-förare förberedde sig inför finalen.

Det blev bingo: Bror-Erland Carlsson vann två klasser, Ulf Svensson och Kurt Johansson de andra…

Det hela hände sig för exakt 50 år sedan, 1964, i Karlskoga. En händelse som väckte stort intresse på den tiden.

Tre förare från samma klubb som vann samtliga SM-klasser.

– Jag undrar om det någonsin hänt, säger Bror-Erland Carlsson, och fortsätter:

– Jag minns att det var såphalt på banan och att jag fick sladd i första racet. På något konstigt sätt lyckades jag häva sladden. Hade jag gått omkull där så hade det inte blivit SM-guld i någon av klasserna.

ANNONS

Bror-Erland Carlsson var då en rutinerad förare som tävlat runt om i hela Europa. Det blev hans räddning…

Det här året vann han 350 cc på en AJS och 500-klassen på en Matchless.

Dagen fortsatte med att Ulf Svensson vann 125 cc-klassen på en Honda och Kurt Johansson vann 250-klassen på en Yamaha.

– Jag har startat i över 400 i min karriär så jag minns inte så mycket av just den här dagen, säger Ulf Svensson som efter elva år som roadracingförare sadlade om och körde formel.

– Att jag bytte till bil är en lång historia, jag tyckte ju som alla andra som körde mc att det var fusk att använda sig av fyra hjul.

Kurt Johansson var en annan framgångsrik TT-förare under 50- och 60-talet.

Tyvärr blev inte karriären så lång. Året efter SM-succén i Karlskoga vurpade han i Tjeckoslovakien.

– Jag fick en fotskada och blev aldrig riktigt bra efter det. Jag försökte några gånger, men det funkade inte…

Kurt, som drabbades av maskinhaveri i tävlingen före finalen, var tvingad att köra in på en andraplats för att säkra SM-titeln i Karlskoga.

– Jag hade en som jagade mig, men han körde av och jag blev tvåa, säger Kurt som därmed tog sin enda SM-titel under karriären.

ANNONS

Den här FMK-trion var ute och turnerade i Europa. På den tiden fick man ”start-pengar” av arrangörerna vilket finansierade de här resorna.

– Vi fick bensin, olja, kedja och lite andra delar, och så fick vi pengar så vi klarade oss. Ja, det blev faktiskt lite över ibland, säger Kurt Johansson, och tillägger:

– Men vi levde väldigt knapert…

Falkenbergs MK har under åren varit framgångsrika i såväl roadracing som bilracing.

Ingemar Bengtsson, Leif Gustavsson och Jörgen Ask är tre roadracingförare som tagit SM-titlar till klubben.

I år är det för övrigt 60 år sedan Västkustloppet kördes för första gången.

Sveriges mest anrika racingtävling kördes för första gången 1952.

1964 bestämde man sig för att bygga den nuvarande banan i Ljungby eftersom det då blev förbjudet att stänga av allmänna vägar.

De två år det tog att bygga banan blev det inget Västkustlopp, men 1967 var det dags för race igen.

– Tänk vad Falkenbergs MK betytt mycket för Falkenberg. På den tiden levde hela sta´n upp under Västkustloppet-helgen, säger Bror-Erland Carlsson.

Full pott. En händelse som går till historien är när FMK-trion Kurt Johansson, 74, Bror-Erland Carlsson, 76, och Ulf Svensson, 78, vann samtliga SM-titlar i TT-racing. Det hände för exakt 50 år sedan. Bild: Privat

ANNONS

härliga tider. Kranskullan Gun Silfversparre från Göteborg har bra koll på segrarna i Västkustloppet 1961. Dubbelsegraren Bror-Erland Carlsson 350 och 500 cc, Kurt Johansson 250 cc och Leif Smedh, Borlänge 125 cc. Bild: Privat

ANNONS