Därför blir du starkare utan klungan

Vill du träna hårt ska du undvika klungcykling och istället ge dig ut ensam i motvinden.

ANNONS
|

Den vanligast formen av klungcykling är så kallad tvåparskörning i en grupp på runt tio personer.

- Men det är mer en social träningsform än konditionsutvecklande för de flesta. Ska du träna kondition ska du köra ensam eller intervaller, säger Jimmie Gull.

Roosters Club Varberg försöker lägga in backintervaller med fri fart i sina grupper. Där man återsamlas igen på toppen av backen för att fortsätta turen tillsammans. Eller så kör de lagtempo med 4-5 åkare på ett led där de hela tiden byter plats för att pulsen ska gå upp.

Kan tjäna 40 procent

- Men tvåpar gör att en ojämn grupp kan köra tillsammans. I gruppen kan man tjäna 35-40 procent kraft genom att undvika motvind och fartvind, säger Jimmie.

ANNONS

I en liten grupp har första paret ansvaret att hålla utkik framåt för att se hinder eller faror som man sedan kommunicerar via tecken nedåt i klungan.

Farligheterna kan vara fotgängare, hundar, hål i marken, stenar med mera.

De främsta paret kan också med bra sikt vinka fram bilar som ligger bakom.

- Nybörjare kan tycka det är jobbigt att ligga i en klunga i början. Men det finns några regler att förhålla sig till. Den som ligger längst fram till höger bestämmer farten. Och det är viktigt att båda händerna ska vara på styret för alla cyklister. Vi byter alltid i högervarv och när man dragit sin del så pekar man inte med handen utan håller sitt tramptag som tecken.

Snyter sig i sista ledet

Det gäller också för cyklisterna som kör att vara koncentrerade.

- Man snyter sig, dricker eller äter i sista led ingen annanstans. Och cyklisterna ska ligga rakt bakom varandra, inga hjul vid sidan om, säger Jimmie Gull.

Christer Bartholdsson poängterar vikten av att hålla en jämn fart.

- Ofta märks det med mindre rutinerade åkare att tempot bli ryckigare och förningarna blir för långa och de blir trötta. 40-50 sekunder som högst bör de vara. Sedan gäller det såklart att undvika inbromsningar. Det är första paret som är klungans ögon, det är de som ska markera.

ANNONS

Jimmie Gull:

- Vanan och träningen gör cyklisterna mer avspända och rörelserna blir mer naturliga, Men man ska ha respekt och inte bara köra. Det finns anledningar till att det ibland händer olyckor.

LÄS MER:Lätt att ilskna till i kampen om vägarna

ANNONS