En skärmdump av Sport Lights hemsida. Under fliken "Referenser" finns uttalande från vd och klubbchef, men det framgår inte vilka klubbar som lämnat referenser.
En skärmdump av Sport Lights hemsida. Under fliken "Referenser" finns uttalande från vd och klubbchef, men det framgår inte vilka klubbar som lämnat referenser.

Friberg: "Vi har gjort brakförlust på bordtennisklubben"

- Den tiden vi har lagt ner, tre månaders arbete, det har vi fått en lön på 33 000 kronor för. Vi har gjort en brakförlust på bordtennisklubben, säger Stefan Friberg, vd för Sport Light AB, om varför man dragit av pengar från det totala beloppet 134 000 som man sålt in för klubben.

ANNONS
|

Sport Light har sitt säte i Kungsbacka och registrerades 2017. Företaget riktar in sig på sponsringsarbete för idrottsklubbar.

- Ambitionen är att försöka bidra och skapa affärsmässiga relationer. Klubbarna står för upplevelsen och produkterna - och vi säljer dem, säger Stefan Friberg och tillägger:

- Men det är svårt att sälja något som inte finns.

"Ett äldre gäng i Falkenberg"

Med "produkter" menar Stefan Friberg verktyg för att kunna sälja in hos sponsorer. Det kan vara affärsnätverk, cuper, matchevent och kampanjer på hemsidor.

- Det är ett äldre gäng i Falkenberg med sina förutsättningar, men det går kanske inte bara att ha med pensionärer. Det måste finnas ett professionellt ansvar och kompetens som kan driva klubben. Det brast mellan oss, säger Friberg.

ANNONS

Han skickar ett dokument döpt till "Mål 200 000" som visar att 27 sponsorer till FBTK har försvunnit mellan 2017-19 till en summa av 177 000 kronor.

- De hade tappat många sponsorer och det var den portföljen vi fick ta över. Fotbollen och volleybollen väckte mer uppmärksamhet och hade mer grundande affärer att satsa vidare på, om vi fattade näringslivet i Falkenberg rätt.

Det avtal som Tommy Lindskog skrev under tillsammans med Marcus Weidenlöv menar Stefan Friberg bara var en gemensam ambition och budget.

- Vi inleder alla våra samarbeten med elitföreningar genom att göra en marknadsundersökning i deras egna led, ofta skrivs ett långsiktigt avtal efter det. Det var ett försäljningsuppdragsavtal och en budget man ville nå tillsammans - men ibland hör man bara det man vill höra.

- Vi skriver inga ramavtal med klubbar förrän vi vet vad vi har att hantera och har möjlighet att kunna bidra, annars blir vi väldigt snabbt en belastning, fortsätter Stefan.

Närvarade inte på mötet

Vd:n Friberg närvarade som sagt inte på mötet i Falkenberg den 15 januari där Marcus Weidenlöv fanns på plats.

- Vi tar tag i uppgifterna på bordet i första steget. Sen finns det en ambition att affären ska växa. Någonstans har man satt ett mål på 700 000 kronor - och det kom, som jag förstått det, från klubben själv, säger Friberg.

ANNONS

Varför just 700 000?

- Fråga Tommy. Om det inte finns underlag i klubben för en försäljning tidigare som motsvarade 700 000 då kan man inte trolla med knäna och leverera något som inte finns. Det ligger i sakens rimliga natur.

Hur länge brukar det ta att gå från underlag till slutgiltigt avtal?

- Det behöver inte ta så lång tid. Vi samarbetar med en allsvensk klubb, då ringer vi alla sponsorer och gör en marknadsundersökning av vad som förväntas av ett samarbete.

Sofia Stamborg, som slutat som säljare i företaget, jobbade en bit in i juni 2019. Alltså flera månader, utan att ett slutgiltigt avtal fanns, är inte det oseriöst?

- Nej, vi vidareutvecklade inte samarbetet då det inte fanns något underlag för det. Det fanns inget att sälja. Sofia slutade förra sommaren och kommunikationen från båda sidor har inte varit hundra om var vi står och vad vi ska göra och vem som ansvarar för vad. Framför allt har vi inte fått de (FBTK) att förstå vad det här handlar om. Vi har inte kunnat utbilda dem så de förstår hur man bedriver en professionell sponsorverksamhet, säger Friberg.

Hur ser du på att FBTK känner sig totalt blåsta?

ANNONS

- Om de nu känner det tycker jag vi ska reda ut det i domstol. Det har kanske funnits en kommunikation som inte varit på plats och på uppfattningskontot har vi haft olika åsikter, men sakligt då är det ingen diskussion.

Friberg säger vidare:

- Vi har aldrig jobbat med bordtennis tidigare. Den är anrik i Falkenberg och därför fanns det vissa intressanta saker, men nu i efterhand var det mer hjärta än hjärna, man gör inte avtal på så små volymer.

Hur kommenterar du Tommy Lindskogs uttalande att ni sätter det här i system?

- Det får stå för honom. Som professionell idrottsorganisation befinner de sig på våning två i ett tiovåningshus, de har aldrig varit högre än våning tre. Här pratar vi om våning sju till tio och då kan det bli svårt att se vad vi faktiskt gör. Jag vill tillägga att jag har all respekt för Tommy och deras hårda arbete i klubben. Vad vi har försökt ta tag i och bidra med är något annat, vilket tyvärr inte resulterade i det förväntade för någon av parterna.

ANNONS