Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Cykel på landsväg hör inte till vanligheterna men 23 maj är det spikat för Giro Himledalen med start och målgång i Skällinge. Bild: PETER HOLGERSSON
Cykel på landsväg hör inte till vanligheterna men 23 maj är det spikat för Giro Himledalen med start och målgång i Skällinge. Bild: PETER HOLGERSSON

Arrangörerna hade is i magen - nu blir girot i Halland verklighet

Under pandemin har många cykeltävlingar ställts in eller flyttats till hösten. Men med Giro Himledalen har man haft is i magen.
– Det kommer bli världens grej! En cykeltävling som Sverige inte sett på många år, säger tävlingsledaren Peter Larsson.

Det är Rooster Club Varberg och Cogheart Cycle Club Varberg med viss hjälp från Skällinge BK som står bakom arrangemanget som går 23 maj.

– Vi planerade den här tävlingen redan förra året, men fick då ställa in innan vi gått ut och berättat om den. I år gjorde vi ett nytt försök, vi trodde att det här kommer vara okej i maj, men det har funnits en osäkerhet hela våren, fortsätter Peter Larsson.

Det var när Folkhälsomyndigheten öppnade upp för yrkesmässig idrott som beslutet att köra tävlingen togs.

– Det beskedet kom ju tidigt och då sa vi att vi kör en elittävling. Det var tänkt med lite andra klasser från början. Sedan har vi fått förhålla oss till och väntat in tolkningar och klartecken från förbund.

Uppgraderades till Swe Cup

När det klubbades igenom att Giro Himledalen skulle ha en herrelitklass (148 kilometer) och en damelit (102) så fick tävlingen också en uppgradering till Swe Cup av Svenska cykelförbundet.

– Det betyder att den ingår i högsta cupen i Sverige vilket är glädjande och det höjer statusen på tävlingen, säger Larsson.

Hur många har anmält sig?

– Inte många just nu. De flesta anmäler sig i sista sekunden, men 70-80 herrar och 20-30 damer räknar vi med.

Men sen är det inte vilka som helst som får cykla. Utan cyklister som har sysselsättningen som yrke.

– Elitlicens 2019 eller 2020 är vad som krävs. Sedan finns det vissa undantag för juniorer och landslagsaktuella. Där får man bedöma från fall till fall. Juniorer får ingen egen klass men de får vara med i elitklass, men det är Svenska cykelförbundet som bestämmer den ordningen.

På onsdagen blev det även klart att ungdomsklasser pojkar och flickor 10-12 år (17 kilometer), 13-14 år (33 km) och 15-16 år (55 km) kommer ingå i tävlingen.

– Folkhälsomyndigheten har öppnat upp för ungdomstävlingar och det är samma regelverk här. Det har funnits en skrivelse som cykelförbundet måste tolka och den tolkningen har vi väntat in. Vi kommer köra en distriktstävling för ungdomarna. Det är Halland med angränsande distrikt.

För att genomföra arrangemanget krävs förstås tuffa förhållningsregler.

– Som det är nu blir det publikfritt. Ingen servering, ingen duschmöjlighet eller omklädning. Sedan ska vi försöka slussa bort deltagare så fort det bara går. Vi kommer ha hygienstationer med handsprit, tvål och vatten och corona-vakter som skingrar folk om de står i klasar, säger Peter Larsson och tillägger:

– Sen det vanliga: man är hemma om man är sjuk. Och håller avstånd. Det är råd vi också kommunicerar ut i våra inbjudningar.

Tävlingen, med start och mål i Skällinge, är efterlängtad.

– Det blir den första tävlingen som kommer köras på landsväg sen pandemin började. I höstas var det en tävling, Östgötaloppet, men övriga tävlingar, bland annat SM har gått på motorbana.

Peter Larsson känner också att banan sticker ut.

– Bokskogarna har precis slagit ut och det kommer vara väldigt vackert i Hallands inland. Vi kör tre lite större loopar, men det finns inget enskilt avgörande ställe på banan, därför finns det spänning. I Kinnekulle och Båstad där vet man, den som klättrar bäst vinner.

Läs mer: Varbergs Sommargiro ställs in för andra året i rad

Lär mer om Falkenbergs FF här