Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Bockstensturen arrangeras för 25:e gången. Arkivbild. Bild: Kalle Pettersson
Bockstensturen arrangeras för 25:e gången. Arkivbild. Bild: Kalle Pettersson

Årets mountainbikeutmaning är här – Bockstensturen i Varberg firar 25

Det traditionella mountainbikeloppet Bockstensturen är tillbaka i fullt blås efter pandemin och är även final i Långloppscupen.

För 25:e gången är det dags för årets största mountainbikehändelse i Varberg. Bockstensturen har arrangerats årligen sedan 1996 förutom när det ställdes in under pandemiåret 2020. Framförallt den högsta klassen BST 100 km fokuserar på bokskogarna i Åkulla och sträcker sig över stora delar av kommunen.

– 25 upplagor är ganska lång tid att hålla igång ett lopp, säger Ulf Dovemark, ordförande i Varbergs MTB.

Precis som tidigare är Bockstensturen final i Långloppscupen och då är det klassen BST 100 km som gäller. Det innebär ett flertal namnkunniga åkare från landets alla hörn. Vissa kör dock VM i franska Les Gets istället, som går samtidigt.

– Vi har tre åkare med i loppet och det är Samuel Örnborg, Hugo Eliasson och Casper Johansson. Ingen av dem ligger så långt framme i den totala Långloppscupen men det beror på att åkarna från vårt team prioriterat XCO-tävlingar och de olympiska sträckningarna i världscupen, säger Ulf Dovemark.

Trogen samarbetspartner

Förutom elitklasserna så finns det även motionärer som kör 100-distansen. Det finns ytterligare tre distanser som är på 75, 50 och 25 km. För 50 km är det åldersgräns 13 år och för 25 km är det 11 år. De som är yngre cyklar i Lilla BST, som precis som de övriga klasserna har målgång i Societetsparken.

– Den längsta sträckan har en höjdprofil på 1400 höjdmeter så det är rejält tufft. Då kör man ganska slätt in och ut ur skogarna i Åkulla där det stiger som mest. 75:an har 900 höjdmeter så det är också väldigt kuperat. Vi brukar säga att om man kört Cykelvasan på nio mil och gillat den så är det lagom med 75 km. Pratar vi höjd är Vasan rena autostradan i jämförelse.

Med lite drygt 1000 deltagare och många olika sträckor som ska bemannas, så krävs en stor tillgång på funktionärer. Ulf Dovemark beskriver det som en väldigt stor utmaning att få det att gå ihop med omkring 300-350 personer på olika stationer, där vissa behöver avlösa varandra. Dels samarbetar man med cykelklubben CK Wano, men han håller även fram Grimetons IK som en trogen partner sedan starten 1996.

– Det är de som gör det stora jobbet eftersom de är mitt i smeten. De gör ett kanonjobb varje år och genom fotbollsklubben så har de känningar med markägare och närboende så det är alltid bra att ha dem.

Lär mer om Falkenbergs FF här