Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Spelsajterna fortsätter att anamma ny teknik

Den internetbaserade spelmarknaden har tagit enorma teknologiska kliv de senaste åren. I denna artikeln tänkte vi på CasinoGuide kika närmare på några av dessa och djupdyka i det trendande fenomenet “gamification”.

Vi på CasinoGuide.se har övervakat spelmarknaden sedan 2003 och har därmed varit med och följt stora delar av den internetbaserade spelutvecklingen. På vår hemsida hittar våra läsare allt från djupgående guider till handplockade rekommendationer på våra favoriter i det enorma spelutbudet.

Något som vi finner extra spännande är hur skickliga spelbolagen är på att anamma ny teknik, oavsett om det kommer till design eller spelmöjligheter.

Datorn, mobilen eller plattan

Så har det inte alltid varit, men i dag är det vanligt att spelsajterna är byggda med en responsiv design, vilket innebär att sajtens layout anpassar sig efter olika skärmstorlekar. På så vis kan man spela lika smidigt på mobilen eller plattan som på datorn. Med andra ord går det lika bra att spela på bussresan som hemma i soffan. Likaså kan den som inte hunnit ta sig till ett ATG-ombud alltid en chans att betta på ett idrottsevent.

Livebetting – Aldrig för sent att spela

Den absolut största skillnaden med den digitala spelmarknaden är att det nu går att spela på så kallad livebetting. Detta innebär, precis som det låter, att man kan placera sina insatser på en idrottsmatch medan den pågår. På så vis är det aldrig för sent för att spela! Givetvis uppdateras oddsen i realtid, men den som vill spela mer säkert kan vänta med att betta tills första målet är satt eller sista minuterna börjar ticka.

Livebetting öppnar också upp för flera kreativa spelmöjligheter. Exempelvis är det många sajter som erbjuder betting på vem som blir nästa målgörare.

Gamification för en större helhetsupplevelse

“Gamification” (eller spelifiering som det också kallas) är ett fräsch koncept hämtat från skolvärlden, som håller på att bli allt vanligare bland de innovativa spelsajterna. Idén går ut på att implementera element från TV-spelsvärlden i användarupplevelsen. Exempelvis genom att låta spelarna att skapa en egen avatar som man sedan kan levla upp genom att vara aktiv på sajten. Vid varje level får man sedan ta del av någon typ av vinstbonus. Ett annat exempel på spelifiering är att användaren kan låsa upp olika funktioner eller belönas med en fiktiv valuta, som man sedan kan använda till att köpa olika bonusar med.

Vi på CasinoGuide tror att gamification är något som vi kommer att få se betydligt mer av framöver. Det är ett spännande sätt för spelbolagen att differentiera sig från sina konkurrenter och ta ytterligare kliv för att göra sina sajter så pass innovativa och underhållande som möjligt.