Solglasögon är i första hand ett skydd för ögonen, men en design som bäraren trivs med och känner sig lite extra fin eller cool i är förstås alltid rätt. Louise Hernqvist har uppmärksammat fyra trender i år.
– En tydlig 90-talstrend med mycket guld, kedjor och större logotyper är inne nu. Det är härliga detaljer om man vill sticka ut lite mer, säger hon.
Louise har klart för sig vilka som är hennes favoritdetaljer när det gäller 90-talsstilen.
– Jag gillar de genomtänkta finesserna hos flera stora modehus. Exempelvis har Gucci en röd tråd i flera av sina produkter i form av betslet – The Horsebit – som vi nu även ser i glasögonen.
Cateyes har hög status
70-talet inspirerar också mycket i form av större bågar med gradaltoning, alltså glas som är mörkare upptill och gradvis blir ljusare neråt. Louise kollega Jeanette Lagsjö, med lång erfarenhet som optikerassistent, skriver under på det.
– Trenden går absolut mot att folk vågar ha lite mer färg i sina glas, säger hon.

Jeanette ser också att modet generellt sett går mot mindre och smalare glasögon, men de stora glasögonen har dock fortfarande ett stadigt grepp om marknaden.
– Här gäller absolut regeln ”more is more”. Några av de coolaste bågarna finns hos Chloé, Gucci och Tom Ford, säger hon.
Cateyes har hög status och trenden håller i sig. Dess feminina och smickrande former ska föra känslan tillbaka till 50-talet.
– Formerna varierar kraftigt och det är viktigt att formen tar fram ditt bästa jag. Jag tycker att de snyggaste cat-eye bågarna finns hos Tom Ford, Ray-Ban och Gucci säger Jeanette.
Varbergsoptiks nya märke för solglasögon 2020 – Garrett Leight – har tagit ett stort kliv in på marknaden. Lousie märker att modellerna framför allt tilltalar män.

– Många bågar är transparenta och rena i sitt uttryck. Det känns verkligen nytt och fräscht. Nyligen sågs för övrigt Brad Pitt bära en av våra favoritbågar – Calabar – från Garrett Leight, säger hon.
Länk: Klicka här för ett specialerbjudande.
Vilka solbrillor kända eller okända personer än bär ska de tilltala individen. Och skydda. Utan solglasögon kan cellerna i ögats ytskikt dö av UV-strålning. Som vuxen är det lätt att inse problematiken men barn måste få hjälp att skydda sig. Speciellt eftersom barnens ögon är känsligare för UV-strålning.
– Barn leker också ofta utomhus när solen är som starkast. Ju tidigare de använder solglasögon desto mindre komplikationer senare i livet till följd av UV-strålning, säger Per Hernqvist, legitimerad optiker på Varbergsoptik.

Vid köp av solglasögon är det bra att se hur mycket ljus glasen släpper igenom. Det anges i CE-märkningen där filterkategorin 0 betyder mest ljus och 4 minst.
– Glas med CE-kategori 3 räcker i Sverige. En del kanske tror att UV-skyddet finns i själva färgen på glasen men det sitter direkt i materialet eller i en klar ytbehandling, säger Per.
Polariserande solglasögon tar bort störande reflexer från bland annat billack, fönster och vatten.
– De är därför ett bra val för ljuskänsliga. Och perfekta vid fiske, bilkörning och skidåkning, säger Per.