Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ökad räckvidd. “När vi började kombinera print med digital annonsering märkte vi en fantastisk effekt. Vi vill ju att kunderna ska komma in till oss och det har de verkligen gjort”, säger Lotta Ekman, marknadsansvarig på Hallands Markis & Persienn.

”Print och digitalt är en fantastisk kombination”

Hallands Markis & Persienn har alltid marknadsfört sig lokalt i Hallands Nyheter och Hallandsposten. När de började komplettera printannonserna med digitala displayannonser blev resultatet tydligt – både i form av ökad räckvidd och nya kunder. – Vi märker att många fler hittar till våra två butiker, säger Lotta Ekman, marknadsansvarig.

– För oss är det självklart att annonsera i Hallands Nyheter och Hallandsposten, men utmaningen har varit att nå de målgrupper som inte läser papperstidningen, berättar Lotta.

Hallands Markis & Persienn använder sedan tidigare Instagram och Facebook i sin marknadsföring, men ville bredda räckvidden och prova på att annonsera på nätet. Därför vände de sig till Mediehuset Hallands Nyheter. 

Idag syns företaget i papperstidningen och samtidigt med displayannonser i HN:s och HP:s digitala kanaler.

– Det är en fantastisk kombination. När kunderna kommer in och säger att ”jag såg er annons på nätet”. Det är det bästa kvittot vi kan få på att det fungerar. Vi hade aldrig kunnat bygga upp den här sociala plattformen själva, säger Lotta.

Vet när det är bäst att synas

Mediehuset Hallands Nyheters experter hjälper till med planering, annonsproduktion och uppföljning av kampanjerna.

– De har kunskapen om vad folk har för vanor och när det är flest som läser. Helt enkelt när det är bäst att synas. Vi är jättenöjda med samarbetet, säger Lotta. 

”Genom att mixa print och digitalt får våra kunder en räckvidd som är svår att slå”, säger Henrik Johansson, försäljningschef, och Ronnie Persson, medierådgivare, på Mediehuset Hallands Nyheter. 
”Genom att mixa print och digitalt får våra kunder en räckvidd som är svår att slå”, säger Henrik Johansson, försäljningschef, och Ronnie Persson, medierådgivare, på Mediehuset Hallands Nyheter. 

Som all marknadsföring är den digitala displayannonseringen en investering – och därför är det viktigt att kunna följa upp om den ger resultat.

– Jag får en rapport varje gång. Det är intressant att gå tillbaka och titta vad som fungerat bra och mindre bra. På så sätt kan vi styra vår annonsering och träffa ännu mer rätt nästa gång.

Efter att ha sett effekterna av att kombinera print och digital marknadsföring är det självklart för Hallands Markis & Persienn att fortsätta sin digitala satsning.

– Vi tror på kontinuitet, att synas regelbundet. När vårsolen väl tittar fram och kunderna behöver solskydd till sina bostäder, då ska de tänka på oss, säger Lotta Ekman.