Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.


   <strong id=Skapar motivation, lust och glädje. Pedagogen Chäthrin Wadström var med och etablerade spelappen Zcooly, som idag hjälpt över 80 000 barn i åldrarna 5-12 år att lära sig matte.">
Skapar motivation, lust och glädje. Pedagogen Chäthrin Wadström var med och etablerade spelappen Zcooly, som idag hjälpt över 80 000 barn i åldrarna 5-12 år att lära sig matte.

Populär spelapp får barnen att gilla matte

Att lära sig matematik ska vara roligt och lustfullt, men många barn kan uppleva det som svårt och jobbigt. Därför startade pedagogen Chäthrin Wadström tillsammans med sonen Jonathan appen Zcooly. En spelapp som ska göra det roligt för barn att lära sig matte.
– Det är viktigt för oss att det är ett speläventyr snarare än en digital mattebok, säger Chäthrin Wadström.

Hon är pedagog och har varit verksam inom skolan i många år. Han har ett spelintresse och en drivkraft i att utveckla spel. Ur kombinationen pedagogik och spelmekanik väcktes tanken för Chäthrin Wadström och sonen Jonathan Wadström att skapa en app.

Det resulterade i Zcooly, med visionen om att alla barn ska ha samma chans att lyckas i skolan och lära för livet. Samt att ta till vara på drivkraften som finns i spel och använda den för att göra matematik roligt och engagerande.

– Matte är ett ämne som kan upplevas väldigt svårt för många barn. Men när man bygger in ämnet i en kontext i rolig spelmiljö skapas istället motivation, lust och glädje. Spel och digitala enheter är en fantastisk möjlighet för barn att kunna utveckla sina logiska förmågor i lekfulla och färgglada miljöer, säger Chäthrin Wadström.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Zcooly och prova spelet gratis fram till midsommar

Över 80 000 barn har lärt sig matte genom appen

Mycket har hänt för Zcooly sedan spelet lanserades 2012. I dag är appen uppbyggd i en fantasifull och färgglad 3D-värld som heter Sasmandu. Här får användarna skapa sin egen avatar och gå runt på en ö för att klara olika utmaningar. Totalt finns över 300 pedagogiska spelövningar som är utvecklade med stark grund i skolans läroplan. Över 80 000 barn har hittills lärt sig matte genom appen.

– Det är viktigt för oss att det är ett lekfullt speläventyr snarare än en mattebok. Det finns många andra konkurrerande appar som är som digitala matteböcker, det vill vi inte vara. Vi vill vara ett spel som använder spelmekanismer för att inspirera och skapa motivation hos barnen, säger hon.

En viktig komponent för Zcooly när man utvecklat spelet har varit feedbacken. Att barnen snabbt ska få förståelse om de är rätt eller fel ute i sina uppgifter. Likaså feedback till föräldrar som ska vara involverade i barnens lärande.

Vill få in fler ämnen i framtiden

– Vi skickar mejl till föräldrar varje vecka där de får information om hur mycket barnet har spelat och lärt sig. Sen får också föräldrar pedagogiska tips av oss, till exempel hur man kan lyfta matematiken i vardagen, säger hon.

Vad är nästa steg för er?

– Vi vill skapa fler spel och en större värld. Vi vill växa som organisation och få in ännu fler kompetenser. Matte är ett ämne som är otroligt brett och som finns med oss hela tiden. Sen har vi drömmar om att i framtiden föra in andra ämnen också och utvidga oss till fler åldrar. Framför allt vill vi gå ner i åldrarna, det är en dröm vi har och hoppas vara ganska nära, säger Chäthrin Wadström.

Ett mål för Zcooly är också att lansera appen i fler länder än bara Sverige.

– Vårt spel finns redan idag på engelska. Så det är också en dröm vi har, att så småningom nå ut till engelskspråkiga länder.

Det här är Zcooly

Appen Zcooly är en samling av 300 olika spelövningar inom matematik anpassade efter barn mellan 5 och 12 år. Barnen skapar sig en avatar som de sedan går runt med på den färgglada och fantasifulla ön Sasmandu. Zcooly följer läroplanen samtidigt som spelet lockar till skratt. I dagsläget har över 80 000 barn lärt sig matematik med Zcooly.