Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sex olika produkter var nominerade i finalen till Årets matbluff. Bild: Äkta vara
Sex olika produkter var nominerade i finalen till Årets matbluff. Bild: Äkta vara

”Vinnare” av Årets matbluff 2021 utsedd

Sex produkter gjorde upp om antipriset Årets matbluff och nu har konsumenterna sagt sitt.
Utnämningen för Årets matbluff 2021 går till en produkt som marknadsförs som klimatneutral, trots att produktionen har miljöpåverkan.

Varje år utser konsumentföreningen Äkta vara årets största matbluff. En matbluff är, enligt föreningen, en produkt som utger sig för att vara något den inte är, eller en vara som ser ut att vara något den inte är.

I årets upplaga hade sex produkter gått till final och omröstningen har genomförts under en vecka på Äkta varas hemsida.

Arla vann med marginal

Flest röster av alla, 30 procent av det totala antalet röster, fick Arlas ekologiska mjölk, som marknadsförs under parollen ”Netto noll klimatavtryck”.

Uttrycket ”Netto noll klimatavtryck” går inte hem hos de röstande konsumenterna. Bild: Äkta vara
Uttrycket ”Netto noll klimatavtryck” går inte hem hos de röstande konsumenterna. Bild: Äkta vara

Motiveringen från juryn som nominerade finalisterna i tävlingen lyder:

”Framsidan på Arlas ekologiska mjölk pryds av en tjusig logga som lyder: "Netto noll klimatavtryck", vilket kan leda konsumenterna att tro att mjölken inte har någon klimatpåverkan. Det finns inga ingrepp man kan göra i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken klimatneutral. Arla hävdar att deras insatser för att binda och/eller motverka utsläpp av koldioxid gör att de likväl kan använda sig av uttrycket Netto noll klimatavtryck på sina ekologiska produkter, så som mjölk, fil och grädde. Konsumentombudsmannen (KO) tycker annorlunda och har nu stämt Arla inför Patent- och marknadsdomstolen.”

Konsumentombudsmannen (KO) har sen tidigare valt att stämma Arla till Patent- och Marknadsdomstolen på grund av "Netto noll-kampanjen". Ärendet har ännu inte avgjorts.

Förvåning hos Äkta vara

– Jag är lite förvånad faktiskt. Den här bluffen liknar inte riktigt de bluffar vi har haft tidigare, eftersom det är själva marknadsföringen av mjölken som klimatneutral som anses bluffig säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara.

Han tycker att det är svårt att veta varför just Arla fått flest röster, men säger också att det är en trend att konsumenterna blir alltmer miljömedvetna.

– Tysklands motsvarighet till det här priset gick till ”klimatneutral kycklingfilé". Men där hade de dessutom mixtrat en del med siffrorna, säger han.

Tävlingen har betydelse

Det som är viktigt för Äkta vara är att tävlingen har betydelse. Och det märker Björn Bernhardson att den har. Alla företag utom ett har på något sätt varit i kontakt med organisationen efter att finalisterna tillkännagavs och flera av företagen har redan agerat för att försöka laga skadan som uppstått.

LÄS MER: Årets matbluff genom åren – så gick det sedan

Ett exempel är Gilles Mandel, som nu enligt uppgift ska få en ny förpackning där det står Finskorpor med smak av mandel istället för bara mandel, eftersom produkten inte innehåller någon mandel alls (förutom möjligen spår av).

– Vårt syfte är att konsumenter ska få upp ögonen för sådant här. Företagen är måna om att följa de regler som finns, men det här handlar om när regelverket inte räcker till, säger Björn Bernhardson.

Arla kommenterar nomineringen till Årets matbluff

"Det är få som har så rena och naturliga produkter som Arla – köper man mjölk får man mjölk och inget annat. Nomineringen har ju inget med produkten i sig att göra. Det är vår marknadsföring Netto Noll som ifrågasätts av vissa. Vi har aldrig försökt vilseleda någon och ser över hur vi kan tydliggöra kommunikationen kring vårt hållbarhetsarbete framöver. Vi har full respekt för att det är ett komplicerat område som inte är helt enkelt att förstå. Därför välkomnar vi KO:s prövning som kan ge tydligare praxis. Att binda och lagra kol på olika sätt är ett viktigt verktyg för att minska klimatpåverkan från utsläpp”

Källa: Äkta vara

Så här slutade omröstningen

Arla Ekologisk mjölk: 6 862 röster

Gille Finskorpor mandel: 4 252 röster

Plantin Olja med smak av svart tryffel: 4 044 röster

Abba Ekspånsrökta musslor: 3 231 röster

HealthyCo Mayo Chipotle & Lime: 2 745 röster

Änglamark Fruktgodingar jordgubb: 1 110 röster

Totalt lades 22 244 röster.

LÄS MER: Sex gör upp om att bli årets största matbluff 2021

Tidigare vinnare av Årets matbluff

2015: Valio kefir naturell laktosfri.

2016: Eriks Bearnaise tryffel.

2017: Polaricas kronhjortskav.

2018: Lätta original.

2019: Alpro Cuisine soya vispbar.

2020: Pop Bakery Smördeg.

Missa inte det senaste från GP Konsument!

Nu kan du få alla konsumentnyheter, tester, guider och jämförelser som en notis direkt till din mobil eller läsplatta genom att klicka på följ-knappen vid taggen Konsument. Läser du via appen hittar du den under artikeln och på sajten överst till höger om artikeln.