Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Wikström kräver att kommunen leder stafetten

Nu har fullmäktige klubbat det nya avtalet om Väröstationen. Per-Erik Wikström hoppas på verkstad från kommunens sida.

I tisdags klubbade ett enigt fullmäktige avsiktsförklaringen avseende den nya järnvägsstationen i Värö. Beslutet beskrevs av flera ledamöter som en milstolpe och resultatet av många människors enträgna arbete.

LÄS MER: Viktigt beslut om stationen stundar i fullmäktige

– Att bygga infrastruktur tar tid. Det här har suttit hårt inne. Bra jobbat Lotta och Jana sommaren 2017, att ni fick in detta i tilläggsavtalet om Varbergstunneln, sa Harald Lagerstedt (C) med adress till Stenkil (M) och Nilsson (S) med tillägget:

– Den entusiasm och kunskap som har funnits hos Aktionsgruppen... Ja utan dem är frågan om vi hade kommit så här långt. De har jobbat oförtrutet.

Mycket arbete återstår

Flera politiker påpekade också att mycket arbete återstår.

– Det är spännande att höra att alla är så överens om allting. Men i morgon kan vi glömma det för då gäller det att det här ska genomföras också, så snart som möjligt. Det är det svåra, sa Stefan Stenberg (C).

Stefan Stenberg (C) Bild: Annika Karlbom
Stefan Stenberg (C) Bild: Annika Karlbom

Trafikverket ska nu för en halv miljon kommunala pengar utreda om det södra stationsläget i Limabacka trots allt är möjligt.

– Nu väntar vi på något sätt på att Trafikverket ska utreda detta en gång till. Jag tycker att kommunen ska använda de här månaderna för utredningar så man kan visa Trafikverket hur samhället kan byggas runt det södra stationsläget och varför det blir bättre än det norra läget, sa Stenberg.

Jana Nilsson (S) Bild: Annika Karlbom
Jana Nilsson (S) Bild: Annika Karlbom

Jana Nilsson poängterade att tisdagens beslut just var en avsiktsförklaring och inget budgetbeslut.

– Jag måste säga detta så det är tydligt för alla: Detta är en avsiktsförklaring. Vi vet inte vad det kommer att kosta än. Det är först senare vi kommer veta det. Vi är inte framme än, sa han.

Kräver tidsplan

Per-Erik Wikström från Aktionsgruppen för pendeltågstation i Väröbacka ser också beslutet som en milstolpe.

LÄS MER: Tidsplanen sprucken för järnvägsstationen på Värö

– Jag blir väldigt glad att höra att Harald tar så stark ställning för aktionsgruppen. Och det är verkligen som Jana säger – att vi inte är färdiga än, säger Per-Erik Wikström.

– Nu vill jag se ett professionellt projektledande från kommunens sida. Jag blir förfärad över att det gått fyra år sedan man tecknade tilläggsavtalet för tunneln. Då talade man om att målet för trafikstart var 2026, men än i dag vet man ju inte ens var stationen ska byggas.

– Man har inte haft en tidsplan värd namnet. Kommunen måste bygga upp en organisation som kan hålla i detta. Trafikverket är en tung aktör och det innebär att kommunen kommer vara tvåa många gånger om man inte ser upp. Ska man leda det här jobbet måste man ta stafettpinnen och hålla i den hela vägen till målet. En tidsplan är A och O.

Trafikverket ger inget datum

I avtalet står att ”intentionen är att den nya stationen ska kunna tas i bruk och trafikeras snarast efter att dubbelspår Varberg, Västlänken, och förbigångsspår Lekarekulle färdigställts”. Varbergstunneln ska ha trafikstart i december 2024 och Västlänken 2026. Lekarekulle finns inte ens med i nationell plan.

LÄS MER: Dröjande svar om ny station försenar bostäder

– För att få till förbigångsspåret så tidigt som möjligt har vi tänkt att Västsvenska paketet skulle kunna finansiera projekteringen av det, men vi skulle behöva få in själva bygget i nationella planen, säger Jörgen Einarsson, regional direktör i Väst på Trafikverket.

Förbigångsspåret behöver bli ungefär 750 meter långt. Med det kan persontrafiken köra förbi den långsammare godstrafiken och på så sätt ska fler tåg få plats på banan.

När är det rimligt att förvänta sig att Lekarekulle ska vara klart?

– Det är svårt att spekulera i det. Det beror på hur mycket pengar som regeringen avsätter i nationella planen. Vi har identifierat det projektet som något som skulle ta bort en flaskhals på Västkustbanan och därför tror vi att det har goda möjligheter att hamna långt fram i planen – men vi kan inte säga när. Det blir fel av mig att försöka utlova ett datum för jag äger inte den delen av frågan.

LÄS MER: Nu vet Trafikverket var man vill bygga nya järnvägsstationen

Fler nyheter om Varberg hittar du här

Superlokalt - här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här