”Visa alltid vart du ska”

Antal rondeller: cirka 30. Antal trafikljus: 1. Så ser det ut i Varberg, som jämfört med många andra svenska städer har en imponerande rondelltäthet.

ANNONS
|

Trafikingenjör Lennart Derle på gatukontoret ser bara fördelar med att Varberg har ersatt trafikljus med rondeller - eller cirkulationsplatser som de egentligen heter.

– Rondeller är trafiksäkrare, kräver mindre underhåll och är dessutom miljömässigt bättre eftersom du får cirkulation och mindre stillastående trafik, säger han.

Hur ska man då bete sig i en rondell? Gudmund Elmquist, trafikutredare vid Varbergspolisen, har ett tydligt budskap när det gäller vett och etikett i cirkulationsplatsen: visa alltid vart du ska ta vägen.

– Det gäller framför allt när du ska ut ur rondellen, då ska du blinka höger. En del blinkar också vänster om de ska köra åt vänster eller runt i rondellen. Det är inte fel, men det viktigaste är som sagt att visa när du ska ut, säger han.

ANNONS

Nästa fråga gäller placeringen. Om det finns skyltning gäller det att följa den. Annars är tumregeln att använda högerfilen om du ska svänga höger eller köra rakt fram och vänsterfilen om du ska åt vänster eller köra runt.

När du behöver byta fil i en rondell gäller det att vara tydlig och inte ställa till det för andra trafikanter.

– Man måste alltid blinka och se sig för, säger Gudmund Elmquist.

Frågan är hur väl folk sköter rondellkörandet i Varberg? Särskilt i Lassabackarondellen som med sina fem på- och avfarter, dubbla filer, cykelövergångar och ett massivt trafikflöde kan upplevas som både rörig och krånglig.

Varbergspolisens trafikutredare Gudmund Elmquist tycker ändå att de flesta sköter sig bra, och säger att det sällan sker några allvarliga olyckor.

– Med tanke på hur mycket trafik det är, särskilt i Lassabackarondellen, flyter det oftast på smidigt. Det beror mycket på att farten dämpas i en rondell, säger han.

ANNONS