Vill nåt ut med whisky till större publik

Det nördiga intresset kring whisky har blivit mer än en hobby för Patrik Barkevall.

ANNONS

Embryot till att göra sin ”egen” whisky såddes 2015. Patrik Barkevall och Mikael Vesterberg från Kungsbacka gjorde då en resa till Skottland och den legendariska ön Islay. Under resans alla destilleribesök och upplevelser lärde de känna varandra.

– Vi tyckte likadant, både när det gällde smak på whisky och annat. Vi hade så jäkla skoj, spelade dart på kvällarna och drack öl. Ibland hittar man någon som det klickar med, säger Patrik Barkevall.

Redan året efter resan till Islay började Mikael och Patrik att leta efter fat i Skottland och Sverige.

Det låter lätt, men det är svårt. Det hela påminner om en aktiemarknad där de som är små och relativt okända på marknaden har en tuffare uppgift än de större aktörerna.

ANNONS

– I hela branschen gäller det att ha kontakter, det är mycket att dunka rygg, säger Patrik Barkevall.

Efter en tid startades ett handelsbolag och Patrik och Mikael satte planerna för det som skulle bli varumärket Selected Malts. 2017 kunde de lansera sin första buteljering - en Dufftown från 2008. Sedan dess har ytterligare nio buteljeringar släppts, alla på 50-centilitersflaskor och buteljerade vid fatstyrka.

Med Selected Malts vill Patrik Barkevall nå en ny, bredare publik. Nyligen blev bolaget svensk importör av Glenallachie single malt whisky. Man har även lanserat en egen rom under Selected Malts varumärke.

– Det är ett sätt för oss att hitta en ny målgrupp. Vi har använt rökiga whiskyfat för att få en finish på romen.

Genom ett breddat utbud och en grafisk profil som sticker ut ur mängden hoppas Patrik att produkterna ska nå en större publik.

– Det grafiska är väldigt viktigt, flaskorna, etiketterna och färgen på innehållet i flaskan. Det var så jag närmade mig whiskyn. Det finns kanske 15-20 000 personer i Sverige som är riktigt intresserade av single malt whisky och har ett nästan nördigt intresse. Men sedan finns det en större grupp med de som tycker det är kul med mat och dryck. Vi vill försöka nå fler.

ANNONS

Den 21 september anordnas ett whiskyevent på Verket där Selected Malts kommer att erbjuda provsmakning. Framöver kommer deras drycker även att finnas på Bruket.

Det bubblar när Patrik Barkevall pratar om framtida planer. Fler buteljeringar, fler resor, fler smakprover.

Men så tystnar han för ett ögonblick.

– Jag är kanske lite rädd för att det ska bli för mycket affär av det, att det blir som att sälja vilken produkt som helst. Att jag ska tappa passionen. Allt baseras på kärlek till whisky och det vill jag aldrig tappa.

Artikeln har tidigare publicerats i Varbergsposten

ANNONS