Vill ha bättre anslutningstrafik: ”Inte en kotte på bussen”

Nyinflyttade familjen Ravens-Viltare tar ofta bilen mellan hemmet och tågstationen i Varberg. De skulle hellre åka buss – men den lämnar terminalen tre minuter innan tågen kommer.

ANNONS
LocationVarberg, Erlandsgården||

Anne Ravens, Sven Viltare och deras barn har nyligen flyttat till Varberg. Det var läget som lockade. Hon är från Partille, han är från Bjuv och Varberg ligger bra till för bådas arbeten.

– Vi hade kollat ut det här stället mycket noga innan vi flyttade. Både jag och Sven har flexibla arbetstider. Vi tyckte det såg bra ut med busstrafiken men var nog lite slarviga. Vi hade inte tittat på hur det ser ut på kvällarna, säger Anne Ravens.

Familjen pendlar med tåg i sydlig och nordlig riktning. Vissa dagar jobbar Sven och Anne i Göteborg. Andra dagar åker Sven söderut, till Helsingborg. Annes äldsta dotter, Selma Bayram Ravens, pendlar hon med.

ANNONS

– Jag jobbar på Liseberg som operatör och det blir ofta kvällspass. När det blir riktigt sent sover jag hos pappa i Partille. Annars åker jag hem med Öresundståget, säger hon.

”Bilar längs med hela bussterminalen”

Hela familjen upplever att det är svårt att matcha kvällsbussarna. Häromveckan fick Anne åka och hämta Selma två dagar i rad. Medan hon stod och väntade vid stationen la hon märke till flera saker.

– Det stod bilar längs med hela bussterminalen. Sex stycken den första kvällen och elva den andra. Det var också flera som hade förbeställt taxi. Alternativet är förstås att cykla men det börjar bli kallt och mörkt på kvällarna. Jag kan tänka mig att det kommer vara ännu fler som står där när det blir lite kyligare, säger Anne.

Hon såg hur de sista bussarna för kvällen passerade och att det ombord bara fanns busschaufförer.

– Det var inte en kotte på bussen. Tre minuter senare vällde det ut folk som hade kommit med Göteborgståget och några minuter efter det kom nästa tåg från Köpenhamn. Alla skulle åka bil hem, säger hon.

– Det är oerhört irriterande och jag förstår inte hur det här fungerar ur ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv, säger Sven.

Selma Bayram Ravens och Anne Ravens jobbar båda emellanåt obekväma arbetstider och skulle vid dessa tillfällen hellre åka buss än bil mellan tågstationen i Varberg och hemmet i de östra utkanterna av staden.
Selma Bayram Ravens och Anne Ravens jobbar båda emellanåt obekväma arbetstider och skulle vid dessa tillfällen hellre åka buss än bil mellan tågstationen i Varberg och hemmet i de östra utkanterna av staden. Bild: Annika Karlbom

Bussresor till tåg prioriteras

Enligt Daniel Bernhardt, trafikchef på Hallandstrafiken, fungerar överlappningen mellan bussarna och tågen bra så länge bussarna kör en gång i kvarten. Det är just under den senare delen av dygnet, under halvtimmestrafiken, som det uppstår bekymmer. Då prioriterar kollektivtrafiken den ena färdriktningen över den andra.

ANNONS

– Det som påverkar är stadsbusstrafiken i Varberg och våra större stadsbusslinjer. De har i uppgift att få till bra byten mellan buss och tåg. Det finns många potentiella resbehov och i det här fallet har vi prioriterat att få så bra bytestid som möjligt när man åker med bussen till tåget snarare än tvärtom, säger han.

Bussen åker alltså ett par minuter innan tågen norr- och söderifrån hinner komma in till stationen. Familjen som tidningen har pratat med säger att det brukar vara många bilar vid terminalen vid den här tiden på dygnet. Är tanken att de som pendlar till och från stationen ska ta bilen?

– Jag förstår att det upplevs tokigt. Det handlar om att bussarna behöver vara tillbaka i god tid, så att folk hinner med tåget. Det ska finnas en tillräcklig bytesmarginal för alla som reser och vi räknar med att det behövs åtminstone nio minuter mellan buss och tåg.

”Ögonen tåras när bussar åker tomma”

Eftersom Varberg växer hoppas trafikchefen på att man i framtiden ska kunna köra flera bussar och på det viset få bukt med anslutningsproblemen.

– Vi försöker anpassa så bra som möjligt. På längre sikt kanske vi eventuellt kan utöka kvartstrafiken, säger Daniel Bernhardt.

ANNONS

När Anne Ravens och Sven Viltare själva var i kontakt med Hallandstrafiken fick de höra något liknande, alltså att en senareläggning av vissa turer kan ha en negativ effekt på andra. De tycker inte att förklaringen håller hela vägen utan hänvisar till den sista bussen som går varje kväll. Den slutar ute i Erlandsgården och behöver inte hinna med något tåg på tillbakavägen.

– Visst kan man förstå att det kan påverka efterföljande bussturer om de väntar in tåget. Men varför måste den sista bussen åka så tidigt? Det förstår jag inte. Kunde de inte ha väntat ett par minuter? Jag jobbar mycket med logistik och mina ögon tåras när jag ser bussar åka tomma, säger Sven.

ANNONS