Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Den 16 mars ska fullmäktige ta beslut om den planerade nya järnvägsstationen i Väröbacka. Eller Limabacka? Den här gången gäller beslutet dock inte stationsläget utan pengarna. 80 miljoner kan stationen komma att kosta, eller 150 miljoner.  Bild: Annika Karlbom
Den 16 mars ska fullmäktige ta beslut om den planerade nya järnvägsstationen i Väröbacka. Eller Limabacka? Den här gången gäller beslutet dock inte stationsläget utan pengarna. 80 miljoner kan stationen komma att kosta, eller 150 miljoner. Bild: Annika Karlbom

Viktigt beslut om stationen stundar i fullmäktige

För första gången någonsin är Varbergs kommun på väg att ensam öppna plånboken för bygget av en järnvägsstation. Nu envisas kommunen dessutom med ett stationsläge som Trafikverket inte gillar. Risk för långbänk?

Vilma må bara vara nybliven tonåring i dag, men när det är dags att flytta hemifrån kanske flyttlasset går till någon av de nya hyreslägenheterna i Väröbacka.

Kanske lämnar föräldrarna Niklas och Sara villan i Limabacka för en bostadsrätt i Bua? Och kanske flyttar storebrorsan Hugo hem från Stockholm och in i något av de nybyggda parhusen?

Vilma tågpendlar från Värö till jobbet i Göteborg och Hugo cyklar på cykelbanan till Deromes husfabrik. Hugos barn trivs bra på den nybyggda förskolan och hans fru har lätt att rekrytera personal till sin firma – två av hennes anställda kommer hit med tåg och den tredje med bussen från Veddige. När Vilma varit på fest i Varberg tar hon tåget hem sent på kvällen.

Vilma och de andra personerna är påhittade. Men detta kan vara en rimlig framtidsvision för Väröbygden. Kommunen planerar i alla fall för en järnvägsstation och med den 2800 nya bostäder i Värö med omnejd.

LÄS MER: Dröjande svar om ny station försenar bostäder

LÄS MER: Nu vet Trafikverket var man vill bygga nya järnvägsstationen

Tungt beslut i fullmäktige

Fullmäktige ska vid sammanträdet den 16 mars ta ställning till den avsiktsförklaring gällande ny station i Värö, som ligger för undertecknande av kommunen, Region Halland och Trafikverket. HN rapporterade om avsiktsförklaringen i slutet av februari.

En undertecknad avsiktsförklaring senast den 31 mars är en förutsättning för att projektet ska ha chans att komma in den nationella planen för transportsystemet som beslutas av regeringen.

LÄS MER: Tidsplanen sprucken för järnvägsstationen på Värö

Men avsiktsförklaringen säger också att Varbergs kommun ska ta hela kostnaden för järnvägsstationen – 80 eller 150 miljoner kronor beroende på vilken plats som väljs. Skulle mer avancerade järnvägsanläggningar krävas kan notan landa på 320 respektive 350 miljoner kronor.

Kommunen är visserligen medfinansiär för Varbergstunneln, men det här är första gången som kommunen ger sig in i stationsbyggarbranschen med enbart den egna plånboken.

Räcker pengarna? Kommer Vilma att digna under ett skattetryck för att finansiera kalaset? Kommer stationen finnas på plats 2026 som sagt från början?

(Har du inte hängt med i alla svängarna kring den planerade stationen kan faktarutan rekommenderas.)

Bakgrund

I kommunens, Region Hallands och Trafikverkets tilläggsavtal om Varbergstunneln 2017 är parterna varit överens om att verka för en station i Värö med trafikstart 2026.

Enligt Trafikverket är det inte möjligt att ha igång stationen innan Varbergstunneln, Västlänken och förbigångsspår Lekarekulle är på plats – därav målbilden 2026.

Undersökningarna för stationsläget har landat i att Trafikverket vill bygga stationen norr om Väröbacka samhälle – i höjd med Väröbackaskolan.

Kommunledningen vill helst att stationen byggs i söder, i höjd med bron över gamla E 6.

Kommunstyrelsen har nyligen beställt ytterligare en undersökning av det södra läget av Trafikverket. Utredningen kostar 500 000 kronor och kommunen kommer stå för de pengarna.

I horisonten finns en ambition från Trafikverket om att tågen måste kunna susa fram i 250 kilometer i timmen. Det kan komma att kräva extra spår förbi stationen i framtiden.

Stenkil glad att två alternativ finns med

Ann-Charlotte Stenkil (M) är i egenskap av kommunstyrelsens ordförande högst involverad i dialogen med regionen och Trafikverket. Hon beskriver avsiktsförklaringen som en seger eftersom den håller dörrarna öppna för båda stationslägena.

Ann-Charlott Stenkil (M). Bild: Annika Karlbom
Ann-Charlott Stenkil (M). Bild: Annika Karlbom

Alternativet hade varit att säga ja och amen till norra läget, och det vill man inte göra utan att ha undersökt det södra läget ännu mer.

Men en halv miljon kronor för en utredning av södra läget – är det verkligen rimligt att kommunen står för de pengarna?

– Ja. Trafikverket förordar ju det norra läget, säger Ann-Charlotte Stenkil.

Så kommunen krånglar?

– Ja, alltså Trafikverket vill ju bygga i det norra läget. De tycker nog att vi krånglar.

Det norra och södra läget markeras här i kartan. "Vi är väl medvetna om att Trafikverket tycker vi ska ta norra. Det viktigaste är ju att få till en station, men vi tycker att det södra läget har flera plusvärden", säger Ann-Charlotte Stenkil (M). Bild: Varbergs kommun
Det norra och södra läget markeras här i kartan. "Vi är väl medvetna om att Trafikverket tycker vi ska ta norra. Det viktigaste är ju att få till en station, men vi tycker att det södra läget har flera plusvärden", säger Ann-Charlotte Stenkil (M). Bild: Varbergs kommun

I norr finns privatägd jordbruksmark men också ett rakt spår. Kommunledningen föredrar det södra läget. Här finns närhet till Syllingevägen och därmed anslutande trafik till och från Bua och Veddige och därtill kommunalt markinnehav.

– Det södra läget är en given knytpunkt.

Gräns för det södra läget

Men Ann-Charlotte Stenkil säger också att det finns gränser för när det södra läget blir för komplicerat. De beräknade 80 miljonerna för det norra läget och 150 miljonerna för det södra läget kan lätt rusa iväg om tekniken kräver det. Men det är kommunen inte intresserad av, är beskedet.

– Vi kan inte landa i att vi måste bygga ny bro och en massa annat.

Hur mycket får stationen kosta?

– 80 till 150 miljoner för det järnvägstekniska tycker vi är rimligt.

Varbergtunneln tog flera decennier att planera och mycket i Varberg har fått vänta på att tunneln ska bli klar. Nu ska det utredas ännu mer i Väröbacka. Finns det risk att detta hamnar i långbänk?

– Jag vill vara väldigt tydlig: Det är okej om det blir en station i norra läget. Men vi vill så gärna verkligen veta om det går att bygga i söder. Då har Trafikverket sagt att det är tre saker som behöver utredas där. Punkt. Samtidigt säger de att de inte har pengar för en utredning. De föredrar dessutom det norra läget för det är enklare och mindre risk, motiverar Stenkil kommunens senaste giv i ärendet.

Tre saker ska utredas

De tre sakerna som ska utredas är bärigheten för bron, en dispensansökan för lägre spärrstaket mellan spåren och plattformarnas läge i förhållande till Södras industrispår.

– Trafikverket säger att de behöver tre till sex månader för att utreda detta. Den tiden kan vi vänta, är beskedet från Stenkil.

När kan kommunen ta beslut om stationsläget?

– Under året hoppas jag verkligen. Med det beslutet kan vi komma vidare med planeringen för samhällsutvecklingen i Väröbacka. Men det som inte ligger på vårt bord är ju när regeringen beslutar om nationell plan. Den frågan äger inte vi. Det är viktigt att vi kommer med där.

Fler nyheter om Varberg hittar du här

Superlokalt - här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här