Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Victorins i rekonstruktion – men räknar med att klara krisen

Anrika guldbutiken Victorins i centrala Varberg – med anor tillbaka till 1908 – befinner sig i rekonstruktion. Men butikschefen Susanne Svensson räknar med att komma ur krisen helskinnad.

Situationen för den anrika butiken Victorins guld har varit turbulent under senare år. Först såldes familjeföretaget av bröderna Ulf och Hans Victorin 2016 till den Boråsbaserade koncernen Online Brands, där bland annat näthandelsföretaget Hedbergs guld ingår.

Men lyckan hos den nya ägaren har inte blivit särskilt långvarig. I mars 2020 ansökte Online Brands om rekonstruktion. Anledningen till likviditetsproblemen var enligt bolaget att man dragit på sig en alltför stor kostnadskostym.

– Ja, det är så jag fått det förklarat för mig. Företaget hade finansierat en del investeringar på ofördelaktiga villkor och dragit på sig en del höga räntor, säger Jens Åman, som sedan 17 dagar tillbaka är koncernens vd.

Victorins i Varberg i ackordsförhandling

Rekonstruktionen innefattar förutom moderbolaget Online Brands även de fyra dotterbolagen, varav Victorins i Varberg är ett. Och nu ska dessa dotterbolag upp i en ackordsförhandling vid Borås tingsrätt den 12 april.

Moderbolaget Online Brands har redan kommit överens om en skuldnedskrivning med sina fordringsägare, men nu återstår samma process för de fyra dotterbolagen.

– Online Brands genomför just nu en nyemission bland befintliga och nya ägare. Tanken är att pengarna från den nyemissionen ska användas för att betala skulderna i dotterbolagen, förklarar rekonstruktören Stefan Skeppstedt på Ackordcentralen.

Jens Åman är förhoppningsfull om att rekonstruktionen ska kunna avslutas även för dotterbolagen.

– Det är till stora delar samma fordringsägare som fanns med i rekonstruktionen i moderbolaget, så vi är optimistiska, säger han.

Butikschef i Varberg optimistisk

Även den lokala butikschefen på Victorins guld i Varberg, Susanne Svensson, är optimistisk.

– Vi har klarat oss bra igenom pandemin och kunnat haft öppet hela tiden. Vi har fyra anställda och ingen är permitterad. Vi har en lojal kundkrets, säger hon.

Susanne Svensson har varit butikschef sedan 2019 och varit anställd i butiken sedan 26 år tillbaka.

Butiken tillhör Varbergs allra mest anrika och öppnades ursprungligen 1908. Och ska man tro Susanne Svensson så är det inte slut än.

– We’re still going strong, säger hon.

Online Brands-vd:n Jens Åman är mer försiktig med att sia om framtiden.

– Först måste vi klara av rekonstruktionen, tanken är att vi långsiktigt ska komma stärkta ur den. I sommar räknar vi med att ta in ytterligare kapital. Sedan är vår strategi att satsa framför allt på e-handeln, säger han.

Kommer ni att behålla alla fysiska butiker?

– Det är inga sådana beslut fattade i nuläget. Som det ser ut nu kommer vi att behålla de fysiska butikerna. Vår strategi är att satsa på e-handeln, men som jag ser det går det att kombinera med att behålla butikerna. Vi ska gå den väg som är mest fördelaktig för aktieägarna.

– När butikerna köptes hoppade man på en del synergieffekter (samordningsvinster), men de har väl inte riktigt uppstått. Men jag tror fortfarande att det går att göra sådana, säger Åman.

Fler nyheter om Varberg hittar du här

Superlokalt - här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här