Men Varbergs kommun slår ifrån sig. Punkteringarna kan lika gärna bero på glasskärvor eller något annat vasst, säger Göran Johansson som är arbetsledare på Gata/Park.
- Vi har lagt på det här gruset i tre år och ingen har klagat. Tidigare körde vi några år med ren flis, men det blev problem eftersom så många däck gick åt fanders, säger han.
Enligt Göran Johansson beströs trottoarer och cykelbanor numera med så kallat 0-8- grus, det vill säga grus som är mellan noll och åtta millimeter. Dessutom ska det här gruset vara lite rundare än den stenflis som tidigare har lagts ut, säger han.
De småstenar som HN har hittat på en av kommunens cykelbanor mäter dock omkring 1,5 centimeter och är sylvassa. Och det är något som cyklisterna märker av.
- Det är minst lika många punkteringar nu på vintern som på sommaren när många fler är ute och cyklar, säger Tomas Emanuelsson på Erlans Cykel & Sport i Varberg.
Oftast går det inte att laga punkteringarna utan slangen måste bytas, säger Tomas Emanuelsson. Ibland får man sätta på ett nytt däck också.
- Det beror på att däcken många gånger är lite halvslitna, och ska man fortsätta cykla på vintern så är det bäst att byta. Men normalt sett skulle man kunna behålla däcken, säger han.
Som cykelhandlare märker han tydligt när kommunen börjar grusa cykelbanorna. I september, oktober är det nästan inga punkteringar alls, men sedan ökar det på allt eftersom vintern närmar sig, berättar han.
- Det tär ju på folks ekonomi det här. Det är lite surt när folk först betalar gruset med sina skattepengar och sedan tvingas betala skadorna av det, tycker han.
Att få punktering en gång är illa nog, men det händer att folk råkar ut för det om och om igen. Förra veckan kom det in en tjej som hade fått punktering på bakhjulet, berättar Tomas Ema- nuelsson.
- Två dagar senare hade hon fått punktering på framhjulet, säger han.
Göran Johansson på Gata/Park har svårt att tro att det verkligen är kommunens grus som orsakar alla punkteringar.
- Detta är för mig helt nytt, säger han.