Varberg Energi satsar på nytt laddningssystem för fordon

Det är första gången som Varberg Energi har varit med från idéstadiet till en färdig produkt – Det var ett lyckoskott, säger bolagets vd Björn Sjöström.

ANNONS
LocationVarberg||

För ett par år sedan slog Varberg Energi sina påsar ihop med Mölnlyckebaserade företaget Chargenode. Nu finns ett helt nytt laddsystem för fordon ute på marknaden.

– Det är första gången vi är med från idé till verklighet. I början hade vi en version och ett ganska blankt papper. Nu har vi en färdig produkt, säger Christoffer Grimbeck, säljledare på Varberg Energi.

Stark tro på ökning av elfordon

Anledningen till att elbolaget satsar på just ett nytt laddningssystem bottnar i en stark tro på en markant ökning av elbilar. Enligt statistik från Power Circle (elkraftbranschens intresseorganisation) fanns det förra året nästan 80 000 laddningsbara fordon på de svenska vägarna. I dag finns det 123 000.

ANNONS

– Vi ser vad som komma skall och vi måste agera nu, säger Grimbeck och fortsätter:

– Vi hade en gemensam vision att erbjuda laddning till fler. Vi tyckte att befintliga laddsystem var oeffektiva och dyra och inte så bra för elnätet.

Vad skiljer ert laddningssystem från en vanlig laddstolpe?

– Det är ett smart skåp med 18 laddplatser som känner av hur mycket el som finns tillgänglig i fastigheten och ger överskottet till bilarna. Problemet med en laddstolpe i till exempel p-huset Briggen är att bilen är färdigladdad efter cirka 30 minuter men sedan tar bilen upp den platsen mycket längre tid än så.

Företag och samfälligheter kan på det här viset använda ett system som laddar fler fordon utan att gå upp i abonnemang. Varberg Energi har bidragit med sin kunskap om el och vilka problem som eventuellt kan dyka upp för kunderna. Samarbetspartnern Chargenode har bidragit till hårdvaran och idéarbetet. Systemet lanserades på elbilsmässan i Göteborg i slutet på förra året och Varberg Energi har testat lösningen sedan augusti 2019.

– Vi har provkört länge för att upptäcka eventuella barnsjukdomar och nu känner vi oss trygga, säger Christoffer Grimbeck.

Elbolaget har även märkt av en större efterfrågan på solceller och förra året slogs nya försäljningsrekord av solcellspaket. Försäljningen ökade med 25 procent installerad effekt. Vilket motsvarar 2 500 paneler.

ANNONS

– Det finns ett stabilt intresse för sammansatta lösningar. Fler kommer att ha elbil och då blir det intressant att koppla ihop batteriet i bilen med solcellerna, säger vd:n Björn Sjöström.

Rekordhög omsättning för tredje året i rad

Förra året redovisade Varberg Energi en rekordhög omsättning på 831 miljoner och resultatet efter finansiella poster var 69,9 miljoner vilket var en ökning från 11,3 miljoner 2018.

– Det var tredje året i rad som omsättningen var rekordhög och nyckelordet är jämnstark. Alla områden har levererat, säger Sjöström.

Hur ser det ut så här långt i år?

– Inledningsvis på året har elpriset varit lågt vilket slår hårt mot oss och vi tappar miljoner i rask takt. Men det är lite tidigt att säga om vi kommer hålla budget. Det beror på vad som händer under året.

Hur har coronakrisen påverkat er?

– Det är farligt att svara inte alls, till MSB rapporterar vi ”Ingen påverkan på verksamheten”. I dagsläget har vi inte permitterat personal eller tagit bort investeringar men däremot ställt om verksamheten på många sätt. Men vi måste se till hur samhället har förändrats. Den riktigt allvarliga perioden börjar nu med mer folk på stan och man rör sig mer, avslutar Sjöström.

ANNONS
ANNONS