Vagabond tar nya kliv uppåt

Vagabond har ett bra år bakom sig med en vinst på 111 miljoner kronor. Det är all-time high. – Vi är internationella och säljer skor i 40 länder, ungefär två miljoner par om året, säger vd Anders Odén.

ANNONS
|

Det har inte varit helt lätt att boka en intervju med Anders Odén som har en fulltecknad kalender.

Han leder en koncern som omsätter 628 miljoner kronor och har många resdagar världen över.

– Vi söker inga kortsiktiga vinster, vi jobbar långsiktigt med en egen agenda och då är det en fördel att vi är privatägda, säger Anders Odén, som har kommit tillbaka till Vagabond efter att ha prövat ett annat jobb.

– Jag lockas av den ständiga utvecklingen. Det går inte att påstå att vi är en förvaltningsfas, det har Vagabond aldrig varit.

– Hela filosofin är att vi ska framåt. Sverige och Skandinavien är i en annan fas än några av våra nya exportmarknader. Men både för mogna och nya marknader drivs vi av att vara i ständig utveckling i det vi gör, både vad det gäller produkterna och i vårt uttryck, säger varumärkeschefen Anna Fahle Björcke som sitter med under samtalet.

ANNONS

All produktutveckling sker i Varberg. Det är härifrån som bolaget blickar ut mot världen med familjen Nilsson som ägare.

– Men vi ger oss ofta härifrån för att samla intryck inom mode, design och utveckling. Vi söker inspiration från många håll, till exempel arkitektur, film, musik. Men främst inspireras vi av de olika människor och stilar som vi möter i olika länder.

– När vi produktutvecklar har vi möjligheten att förverkliga idéerna hela vägen. På ett par timmar kan vi göra en ny sko. Det är unikt och skapar en stolthet, säger Anna Fahle Björcke.

I Varberg arbetar cirka 100 personer och en del av dem har kommit in i företaget utan att ha varit skodesigners från början.

– Vi jobbar i team och som ny är det viktigt att få lära sig de många moment som ingår i att göra en sko, det går inte att få till sig i någon utbildning. Många har kommit in i företaget för att de varit duktig generellt på mode, säger Anna Fahle Björcke.

Vagabond har en egen fabrik och produktionskontor i Vietnam, där tillverkas en mindre del av alla skorna.

ANNONS

– Fabriken är viktig för oss och där har vi 260 personer anställda. I sju år har vi haft den. När Vagabond startade 1993 låg fabriken i Portugal. Sen var det Kina och nu Vietnam, säger Anders Odén.

Den senaste tiden har han jobbat mycket med bolagen i Ryssland och Kina.

– Vi har en stor kunskap av att göra affärer i nya länder.

Nöjda med året. Vd Anders Odén och varumärkeschefen Anna Fahle Björcke kan inte vara annat än nöjda. Vagabond går bättre än någonsin.

ANNONS