Väntan på Tullhusbeslut blev lång

Banklokalen i Tullhuset har stått tom sedan förra sommaren - helt i onödan. Kritiker anser att kommunen sumpat chansen att göra något kul i lokalen.

ANNONS
|

I ett år har frågan om vem som ska äga Tullhuset svävat i luften. I tisdags kom äntligen ett beslut i fullmäktige – huset ska ägas av Varbergs Fastighets AB. Den segdragna hanteringen av husets hemvist skapar nu problem för Campus. Men vi tar det från början!

I mars 2015 bestämde fullmäktige att kommunen skulle sortera sina fastigheter under rätt ägare. En del hus ska ägas och förvaltas av själva kommunen. Andra – de som inte används av förvaltningarna – ska ligga under de kommunala bolagens vingar. Tullhuset ägdes och förvaltades av hamn- och gatuförvaltningen. Rätt eller fel? Saken skulle utredas.

ANNONS

I samma veva, våren 2015, aviserade Danske Bank att den skulle lämna Varberg och sitt kontor i Tullhusets bottenvåning. Den 31 juli flyttade banken ut.

Bankens hyreskontrakt löpte egentligen till hösten 2017 men eftersom det bröts i förtid tecknades en uppgörelse om att banken skulle fortsätta betala hyra till och med augusti 2016. Uppgörelsen sa att hamn- och gatuförvaltningen fick använda lokalen under tiden.

Trots den möjligheten har lokalen i detta ett av Varbergs mest attraktiva lägen stått tom, anledningen till det ska vi återkomma till senare.

Ett stenkast från Tullhuset ligger Campus – även det en aktör i historien om Tullhuset. På Campus är det trångt. Det har Centrum för livslångt lärande (CLL), som arrangerar utbildningarna, flaggat för länge hos kommunalråden. Men några nya lokaler har det inte blivit. Istället har man fått hyra in sig på Folkets hus och i Sparbankshallen.

När Tullhusets vindsvåning blev ledig anmälde CLL sitt intresse och hamn- och gatuförvaltningen förberedde för att kunna ta emot CLL som hyresgäst. Men allt sådant arbete fick läggas på is när beskedet om fastighetens framtida hemvist dröjde.

Låt oss ta en paus här och flytta ner på bottenvåningen igen.

Bankens 450 kvadratmeter stora lokal har alltså stått tom sedan 1 augusti 2015. Har då inga ansträngningar gjorts för att få in en ny hyresgäst i lokalen? Jo visst har det gjorts det. Enligt uppgifter till HN har hamn- och gatuförvaltningen uppvaktats av ett flertal aktörer, bland annat Hallands Nyheter och andra kontorsverksamheter samt restauranger. Flera förslag har presenterats för kommunens politiska ledning – men responsen från politiken har uteblivit.

ANNONS

Marknad Varberg har rekommenderat politikerna i kommunstyrelsen att verka för att få in en krögare i lokalen – en idé som politikerna inte nappat på eftersom man ansett att det finns nog med restauranger i området.

Den samlade bilden är att idéer har tagit stopp hos kommunledningen. Den har prioriterat att reda ut vilken kommunal organisation som ska ha hand om huset, inte att ha en hyresgäst i lokalen.

Kommunens ekonomikontor har haft att räta ut ett frågetecken kring en eventuell momsskuld som kan uppstå om huset byter ägare. Momsskulden anges av kommunalrådet Stenkil (M) som en av de stora stötestenarna i ärendet.

Varbergs Fastighets AB har också försökt komma fram i ärendet. I slutet av maj blev deras iver så stor att de den 31 maj lämnade in en bygglovsansökan om tillfälligt bygglov för banklokalen – trots att det då inte var fattat något beslut om att de skulle äga huset. Ansökan gällde tillfälligt lov för en sommarbutik eller kaféverksamhet under juni, juli och augusti.

Att ansöka en dag innan man vill ha lovet i sin hand är, för att uttrycka det milt, en aning överoptimistiskt. Det vet alla som någon gång sökt ett bygglov.

ANNONS

"Nu är det kreativitet med kort varsel, Varbergs vision :)", skrev VFAB:s fastighetschef Bärne Nylin i ett mejl till stadsarkitekten Maria Söderlund några dagar innan han lämnade in bygglovsansökan.

Maria Söderlund svarade i ett mejl att "det är svårt att hinna hantera på byggnadsnämnden innan sommaren". Nu visar det sig att tjänstemännen jobbat på snabbt och möjligen också kreativt – för ärendet ska faktiskt upp på byggnadsnämndens bord i dag.

Hur som helst – en fråga som uppstår är så klart varför VFAB lämnar in en ansökan om tillfälligt bygglov en dag innan man vill ha bygglovet i sin hand. Varför inte lämna in den tidigare?

Gösta Bergenheim (M), ordförande i VFAB:s styrelse, är inte förvånad över frågan.

– Vi har inte haft det formella ansvaret för detta. Hade vi haft ansvaret i, låt säga mars, kunde vi ha lämnat in den då. Vi har gjort vad vi har kunnat utifrån den här diskussionen om ägarskapet.

Tobias Carlsson (L) är ordförande i hamn- och gatunämnden, som alltså styr över den förvaltning som ännu har hand om Tullhuset.

– Det har varit en aning rörigt med Tullhuset. I samband med att Danske Bank sa upp sin lokal kom signaler till oss att man såg Tullhuset som en strategisk fråga, från kommunstyrelsens sida. Sådana frågor lyfts alltid till kommunstyrelsen. Sedan har man tagit tid på sig där.

ANNONS

Har kommunen schabblat bort Tullhuset det här året?

– Så kan man se det som man vill. Men "schabbla bort" är väl ett kraftigt uttryck. Men att det tagit tid – det har det. Det har funnits frågetecken som måste rätas ut, bland annat det här med momsen.

"Var sak ska vara på rätt plats." Orden är Ann-Charlotte Stenkils och hon syftar på den sortering av kommunens olika fastigheter som pågår. Exempelvis har Rådhuset sålts till VFAB och Varbergs Bostads AB är på väg att sälja en rad förskolor till kommunen.

Att bestämma vem som ska ha hand om Tullhuset har med tanke på momsfrågan tagit tid, förklarar Ann-Charlotte Stenkil.

Kunde inte kommunstyrelsen ha tagit ett initiativ så att lokalen inte stått tom under tiden?

– Jo visst kunde vi det. Men samtidigt har vi haft en hyresintäkt. Men jag kan hålla med, vi kunde ju ha haft en dubbel hyra.

– Samtidigt måste vi ha ett underlag för att kunna fatta beslut om vem som ska äga huset. Men det klart att det hade varit bra om momsfrågan hade retts ut för ett halvår sedan, absolut.

– Det har varit ett litet vakuum om vem som ska ansvara för fastigheten. I och med att hyran har betalats av Danske Bank har det inte varit någon ko på isen. Det här har inte varit högsta prioritet. Men vi kan säkert jobba fortare i många ärenden, säger Ann-Charlotte Stenkil.

ANNONS

För Campus är det dock kon ute på isen och den är dessutom på väg att braka igenom. Osäkerheten kring Tullhuset riskerar nu deras inflyttning på vindsvåningen till hösten. Lokalen måste byggas om innan de kan flytta in och det är inte gjort än, på grund av osäkerheten kring ägarskapet.

– Om det inte blir färdigt till hösten sitter vi illa till. Vi har planerat för vår verksamhet där. Blir det inte klart måste vi tänka om, säger Ann-Mari Jägryd på CLL.

– Vi har trångt överallt, och då kan vi inte leverera den kvalitet som vi skulle önska. Det har vi varit tydliga med från början.

Orkar du inte läsa hela artikeln? Läs då bara det här:

Stora lokaler i Tullhuset står tomma. Det har funnits flera intresserade hyresgäster. Men i stället för att hyra ut lokalerna, tillfälligt eller på lång sikt, har kommunens ledning fastnat i frågan om vilken organisation inom kommunen som ska äga huset. Det här har skapat frustration bland kommunanställda – som tycker att det är synd att så fina lokaler står tomma i onödan.

Nu kan den segdragna hanteringen skapa problem för Campus, som är trångbodda och därför hoppats få flytta in i huset till hösten. Att den tänkta lokalen skulle hinna bli klar till dess är i dagsläget högst osäkert.

ANNONS