Unika Varbergsbåten vinnare i internationell seglingstävling

Arwen – byggd av ett fyrtiotal båtentusiaster från Varberg – kammade hem förstapriset i seglingstävlingen ”Limfjorden runt”, som avgjordes i Danmark häromveckan.
– Det är något av en sensation, säger Björn Haraldsson, en av den världsunika båtens delägare.

ANNONS
|

När Arwen – en replika av en fransk sardinfiskebåt från slutet av 1800-talet – för några dagar sedan angjorde Getteröns hamn, hade hon en skinande pokal och 220 meter prima lina med sig ombord – priser som besättningen tagit emot för segern i årets ”Limfjorden runt”.

– Det var första gången vi var med och seglade, och vi vann vår klass, säger Björn Haraldsson.

– Många besättningar är veteraner som varit med i många år, och de trodde nog att de skulle vinna ganska lätt. Men så kom det en udda båt från Sverige och seglade om. Det är något av en sensation.

ANNONS

68 båtar och omkring 700 seglare tävlade i årets ”Limfjorden runt”. Ett enormt evenemang, med strikta regler för vilka slags fartyg som får lov att delta.

– Det måste vara historiska fiskebåtar eller bruksbåtar som använts för kommersiell verksamhet, antingen gamla renoverade eller replikor. Och så ska de seglas med samma metoder som man gjorde förr, berättar Björn Haraldsson.

Byggd av entusiaster

Det var Bernt Sallén – tidigare produktionschef på Monarks båtfabrik och en legendar inom Varbergs seglarkretsar – som kläckte idén att bygga Arwen. Han hade förälskat sig i den franska båtmodellen, som användes av fiskare i Bretagne på 1800-talet, och bland hans vänner var fascinationen lika stor.

– På varenda fest var det snack om den båten. Jag sa till slut att antingen så bygger vi den eller så slutar vi snacka om den, har Bernt tidigare berättat.

Sagt och gjort. Ett fyrtiotal entusiaster bestämde sig för att bygga sardinbåtsreplikan, och efter fem års slit var den sju ton tunga och tio meter långa Arwen klar. Sitt namn har hon fått efter en alvprinsessa i Tolkiens klassiker ”Sagan om ringen”.

– Sardinbåtarna var snabba men också otroligt sjödugliga. Det gällde att komma först till hamn med fångsten samtidigt som man skulle kunna segla på Atlanten året om, säger Björn Haraldsson.

ANNONS

– Vi är ute med henne varje tisdag, även i starka vindar.

Hoppas på föryngring

Och att Arwen är ett sjödugligt skepp bevisades med all önskvärd tydlighet under ”Limfjorden runt”. På grund av hårt väder ställdes en av etappsträckorna in, vilket förmedlades på danska över en knastrig kommunikationsradio.

– Vi missade det helt och hållet och seglade ändå, säger Björn Haraldsson med ett skratt.

– När vi kom fram till kajen var det många som kom fram och var imponerade och nyfikna.

Björn Haraldsson har seglat i hela sitt liv, utbildade sig till båtbyggare som ung och var under en tid anställd på Vindövarvet på Orust. Första gången han stötte på Bretagnes sardinbåtar var under en strandhugg i Frankrike på 70-talet.

– Det fanns tusentals av dem i slutet av 1800-talet, men när motorerna kom blev de utkonkurrerade. När jag var i Frankrike låg de överallt på stränderna och ruttnade.

Ett drygt decennium har gått sedan Arwens jungfruresa, och delägarna har följaktligen blivit tio år äldre. Medelåldern är hög, och det bekymrar Björn Haraldsson och hans kamrater.

– Vi funderar mycket på vad som ska hända med Arwen i framtiden. Det är en fantastisk båt och vi hoppas få in lite yngre förmågor som kan ta vid när vi inte orkar längre, säger han.

ANNONS
ANNONS