Torstensson nöjd med tunnelbeskedet

UPPDATERAD: Infrastrukturminister Åsa Torstensson besökte Varberg med besked om bygget av järnvägstunneln under staden i dag. – Varberg är den sista felande länken längs Västkustbanan, säger hon.

ANNONS
|

Infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) hade kallat till presskonferens klockan 15.30 på Varbergs järnvägsstation och lämnade besked om bygget av järnvägstunneln under Varberg.

I dag är sträckan den enda enkelspåriga delen längs Västkustbanan.

– Det är nu dags att se till att hela sträckan Göteborg - Malmö får dubbelspår. Vi ska skapa ett tågresande som är modernt för 2000-talet, säger Åsa Torstensson.

Hon tryckte också på det faktum att fler jobbmöjligheter skapas.

– Det handlar om att stärka arbetsmarknadsregioner. Det kommer att bli lättare att bo på ett ställe och pendla till ett spännande jobb.

Satsningen har beräknats kosta närmare 3 miljarder kronor, där staten bidrar med lejonparten av pengarna.

ANNONS

Tunnelbygget väntas ingå som en del i regeringens proposition, som innebär att finansieringen av bygget säkras under planperioden fram till 2020.

– Det viktiga är att tunneln finns med i planen, och att det finns ett riksdagsbeslut. Då kan planeringsprocessen starta direkt och alla tillstånd kan bli klara i god tid, säger Göran Karlsson (C)-politiker i Varberg.

Han är i dag styrelseordförande i Region Halland, och skrev redan 1999 en motion i tunnelfrågan.

– Jag har fått vara med hela tiden, säger han.

Beslut om delfinansieringen är redan fattade. Varbergs kommun har beslutat att skjuta till 290 miljoner kronor, Region Halland 210 miljoner kronor och Jernhusen 100 miljoner. Därutöver väntas staten stå för den största delen: cirka 2,4 miljarder kronor. Totalt beräknas byggkostnaden till 3 miljarder kronor i dagens penningvärde.

Men den som väntar på byggstart inom de närmaste fyra åren blir besviken.

Fram till 2014 finns så många påbörjade objekt att Varbergstunneln inte kan börja byggas innan dess.

– Vi har inte fått besked om någon tidigareläggning. Det finns inga fria pengar för nya projekt förrän 2014. Men att nu få ett riksdagsbeslut och att tunneln finns med i planen - så långt har vi inte kommit tidigare, säger Göran Karlsson.

ANNONS

Dessutom berättade Åsa Torstensson att man kommer bygga Sveriges längsta cykelled, mellan Göteborg och Helsingborg.

– Den blir 35 mil lång och kommer innebära mycket positivt för turismen, säger hon.

ANNONS