Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/9

Titta in i min lilla salongsyacht

Båtar fascinerar folk. Under några dagar låg tre rariteter inne vid hamnen i Varberg. Vi synade den 110 år gamla salongsyachten Vigor på både in och utsidan.

Det är förstås en alldeles underbar tidsresa man gör så fort man traskar ner i klenoden. Byggd i mahogny, douglasgran (Oregon pine) med furuskrov, samt fylld av detaljer av mässing som hängt med sedan bygget tog fart på Stockholms båtbyggeri i Neglinge. Det är svårt att inte känna en kärlek till det vackra.

Men så kostade det också när båten byggdes 1909. Prislappen på 25 000 beräknas i dagens penningvärde till cirka 1,25 miljoner kronor. August Plym heter mannen som ritade många eleganta båtar på den tiden.

Haft båten längst

Första ägaren var en man från Gustavsbergstrakten som ursprungligen var en norrländsk träpatron. Det roliga är att dagens ägare Mats och Lena Gardeling haft salongsyachten längst av alla, 43 år.

Och Vigor tas hand om med Mats varsamma händer. Varje vår ligger båten på varv för översyn för slipning och omlackering.

– Man vill inte räkna tid, men jag ser honom inte i mars, april, maj, säger Lena.

Det fina är att det inte är mycket som förändrats genom åren. Därför är båten K-märkt. Särskilt på västkusten är de rariteter. Båtarna gick med i Stockholms skärgård och är inte särskilt lämpade för Kattegatts kraftfulla vågkraft. Olämplig vind ger inga bekväma resor.

– Båtarna klarar det. Det är vi som inte klarar gunget och att det välter saker. Det ska ju vara bekvämt, säger Mats.

Det finns kanske bara en sak som sticker ut: Solcellerna på taket.

– Hade det funnits 1909 hade det säkert suttit på. Det är likadant med radarn, men den kan vara bra att ha när det är dimma, säger Mats Gardeling.

Här finns också varmvatten, dusch, toa och kylskåp.

Finns det fler liknande yachter?

– Det finns faktiskt ett 70-tal kvar, mest i Stockholmstrakten. Det var ju där de hörde hemma.

Lena:

– Vi brukar ha båten som sommarstuga ett par månader. Vädret gör att det är svårt att planera. Ibland kommer vi inte dit vi tänkt oss.

Tär man inte på varandra?

– Vi har redan tärt klart. Man orkar inte längre.

Artikeln har tidigare publicerats i Varbergsposten

Byggd:

1909 av konstruktör August Plym på Stockholms båtbyggeri i Neglinge. Saltsjöbaden.

Material:

furu.

Mått:

14x3 meter.

Motor:

Mercedes OM 352.

Källa:

www.sjohistoriska.se

Fler nyheter om Varberg hittar du här

Superlokalt - här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här