Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Tidsplanen sprucken för järnvägsstationen på Värö

Den ursprungliga tidsplanen för Väröstationen framstår som allt mer omöjlig att hålla. Nu står det också klart att kommunen får betala hela kalaset på mellan 80 och 150 miljoner kronor.

I tilläggsavtalet om Varbergstunneln från 2017 är kommunen, Region Halland och Trafikverket överens om att "påbörja planeringen för en station i Värö med inriktningen att trafikstart ska ske 2026".

Nu är ännu ett avtal klart att signera. Fullmäktige ska fatta beslut om det nu i vår och Region Halland och Trafikverket är också beredda att skriva under.

Detta nya avtal är en avsiktsförklaring om att stationen ska byggas.

LÄS MER: Snart fyra tåg i timmen mellan Varberg och Göteborg

Kommunen blir ensam finansiär. Notan för själva stationen beräknas landa på mellan 80 och 150 miljoner kronor. Därtill kommer det krävas investeringar i anslutande vägar, parkeringsplatser och busshållplats.

– Fram till nu har vi planerat men det här är första steget mot ett genomförande och det är vi alla väldigt glada för, säger Ann-Charlotte Stenkil (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Att vi skriver under ett sådant här avtal är ett väldigt tydligt steg framåt. Det känns väldigt bra. Det är ett antal olika delar kvar men alla inblandade är med på tåget, säger Jana Nilsson (S).

Miljoninvesteringen anses värd pengarna

Investeringen motiveras av samtliga i kommunledningen med den nytta som en station kommer att ge.

– Den innebär mycket för utvecklingen i norra Varberg och hela kommunen men också hela regionen – både vad gäller byggandet av nya bostäder och driften av verksamheter, säger Ann-Charlotte Stenkil.

LÄS MER: Dröjande svar om ny station försenar bostäder

Med det här avtalet har projektet möjlighet att komma in i nationella planen för transportsystemet – en nödvändighet för att det ska kunna bli verklighet. Fler avtal är att vänta, bland annat mer detaljerade avtal om finansieringen.

Platsen inte bestämd

Avtalet säger inget om vilken plats som stationen ska byggas på. Både det södra och norra alternativet finns kvar. Kommunen föredrar det södra läget vid Limabacka, helt nära bron över gamla E 6.

LÄS MER: Stationen i Värö skissas – men vem tar notan?

Men trots utredande är platsen alltså inte utpekad, något som försvårar kommunens övriga planering i området.

– Tiden har gått och det har mest tillkommit frågor, som jag ser det, säger Tobias Carlsson (L). Jag vill att man arbetar lösningsorienterat kring det södra läget. Jag är faktiskt en aning besviken på de här utredningarna, även om jag förstått att det inte skulle vara fritt från krångel. Jag är ändå nöjd med att vi fått med en fortsatt utredning om det södra läget.

LÄS MER: Nu utreds ett tredje läge för nya järnvägsstationen

Hela kommunledningen tycks ändå överens om att det nya avtalet ska ses som en seger och att man här försäkrar sig om att Värö får en chans att få en station i bästa läge.

Kommunstyrelsen väntas inom beställa en fördjupad utredning av södra läget av Trafikverket. Utredningen kostar en halv miljon kronor och den ska finansieras av kommunen.

2026 blir svårt att hinna

Den tidigare inriktningen med en trafikstart 2026 framstår dock som allt mer omöjlig att uppnå. ”Intentionen är att den nya stationen ska kunna tas i bruk och trafikeras snarast efter att dubbelspår Varberg, Västlänken, och förbigångsspår Lekarekulle färdigställts”, står det nya avtalet.

Vad det innebär för den som vill skriva in ”ta tåget” i sin kalender vågar ingen på kommunen svara tydligt på i dag.

LÄS MER: Därför kan det inte bli någon station i Väröbacka före 2026

– Vi hade gärna sett att man byggt detta tidigare, men Trafikverket är tydliga med att den nya stationen i Varberg, Västlänken och Lekarekulle måste vara klara först. Jag kan tänka mig att det kan vara färdigt 2027. Men det går inte att säga säkert, säger Jana Nilsson.

Fyra år utan ett stationsläge

Per-Erik Wikström från Aktionsgruppen för pendeltågstation i Väröbacka är inte imponerad av hur kommunen använt de senaste fyra åren.

– Man tecknade alltså ett tilläggsavtal 2017 och man har ännu i dag inte fastställt var stationen ska byggas. Man har inte lyckats få saker och ting på plats och det tycker jag är ett misslyckande, säger han.

LÄS MER: Per-Erik Wikström har bäddat för ett växande Bua

LÄS MER: Nu vet Trafikverket var man vill bygga nya järnvägsstationen

Fler nyheter om Varberg hittar du här

Superlokalt - här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här