Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Vid Klostergrillens parkering i Åskloster runt 16-tiden hinner 93 bilar passera under loppet av en kvart. Bild: Matilda Carlström

Tid, pengar och miljö – så mycket kostar pendlandet

Gamla E6 genom Åskloster är ofta vältrafikerad när arbetsdagen börjar och slutar. Samtidigt rullar i princip tomma bussar förbi.

Klostergrillens parkering i Åskloster en vanlig torsdag strax efter 16. Inom loppet av en kvart hinner 93 bilar passera i riktning mot Varberg. Den absoluta majoriteten av bilarna innehåller bara en person. Ingen av bilarna är fullsatt. Under samma kvart passerar fyra mer eller mindre tomma bussar i samma riktning. I en av bussarna färdas bara en passagerare, i den mest välfyllda omkring tio passagerare.

På den här sträckan tar sig många till och från jobbet på två av kommunens största arbetsplatser – Ringhals och Värö bruk. Pendlandet kostar – både i tid och pengar för individen och i koldioxidutsläpp. Hur ser då skillnaderna ut i kostnad, tid och koldioxidutsläpp för bil- buss- och cykelpendlare? Ta ett djupt andetag, hitta ditt inre fokus och häng med i följande räkneexempel:

Bil

Peter jobbar på Ringhals. Han pendlar fem dagar i veckan tur och retur mellan sitt hem intill Varbergs station och arbetsplatsen, vilket innebär 22,9 kilometer enkel väg. Peter pendlar ensam i bilen. Bilen förbrukar 0,61 liter bensin per mil. Med ett bensinpris på 16.89 kronor per liter kostar pendlandet honom 944 kronor per månad i ren bensinkostnad. Eftersom han äger bilen själv kostar det honom i genomsnitt ytterligare 3000 kronor i månaden när underhåll, skatt, försäkring, däck och värdeminskning räknas in.

Total kostnad: 944 kronor i bränsle och 3000 kronor i ”äga-bil-kostnader” per månad (källa: bilsvar.se)

Total tid: Cirka56 minuter om dagen (källa: google maps)

Koldioxidutsläpp: Cirka 149 kg i månaden (källa: miljofordon.se)

Buss

Ulrika jobbar också på Ringhals. Hon pendlar fem dagar i veckan tur och retur mellan Varbergs station och arbetsplatsen med buss. Hade hon köpt enkelbiljetter varje dag hade det kostat henne 2 120 kronor i månaden, men hon är smart och har köpt ett årskort på Hallandstrafiken i stället. Det kostar henne 595 kronor i månaden.

Total kostnad: 595 kronor i månaden

Total tid: Olika turer tar olika lång tid. För Ulrika som börjar jobba klockan 7 och slutar klockan 16 tar det cirka 59 minuter om dagen. (källa: hlt.se)

Koldioxidutsläpp: Hallandstrafikens regionalbussar i Varberg drivs av biobränslet HVO och drar cirka 2,6 liter per mil. Det ger ett utsläpp om koldioxidutsläpp på 6 kg enkel väg mellan Varbergs station och Ringhals. Skulle bussen vara fullsatt (50 personer) ger det 0,12 kg per person. För Ulrika blir det 4,8 kg i månaden, förutsatt att bussen är full. (källa: miljofordon.se)

Cykel

Martin jobbar också på Ringhals. Han bor också granne med Varbergs station och cyklar till och från Ringhals varje dag via Kattegattsleden. En gång om året unnar han sig cykelservice för 600 kronor.

Total kostnad: 50 kronor i månaden

Total tid: 2 timmar och 40 minuter om dagen (källa: google maps)

Koldioxidutsläpp: 0

Artikeln har tidigare varit publicerad i Varbergsposten.