Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Svart fredag ska locka till att fynda

Det amerikanska fenomenet Black Friday har kommit till Sverige. Många butiker lockar med nedsatta priser och andra erbjudanden.

Stora annonser i tidningar, på nätet och i sociala medier, och sms-erbjudanden till kunder. Få kan ha undgått årets Black Friday.

Black Friday är USA:s största shopping- och readag, och kanske har den kommit hit för att stanna.

På Davids i Lassabacka har man sänkt priset på vissa varor, och de anställda märker att det inte är en helt vanlig fredag.

– Det är fler som ringer hit till butiken och vi märkte redan under natten att vi fick fler beställningar på nätet mot vad vi brukar. Jag upplever att det är lite extra tryck i dag, säger Ulf Willerstrand, Davids ägare.

Per Ewertsson, butikschef och delägare, håller med.

– Det känns som att Black Friday har blivit större i år och verkligen kommit igång på allvar i takt med att allt fler hakar på, säger han.

Redan 2013 uppmärksammade en del svenska butiker och kedjor Black Friday och förra året tog det ännu mer fart. I år verkar det ha eskalerat ytterligare, och frågan är om det kommer att påverka julhandelns siffror.

– Många börjar kanske köpa julklappar just i dag men jag tror inte att det kommer vara någon större skillnad i slutändan, säger Per Ewertsson.

Kan det slå ut mellandagsrean?

– Jag tror inte det. Det är en hel månad emellan så jag tror folk kommer fortsätta handla då också.

Jesper Envall har börjat sin jakt på julklappar.

– Jag visste inte att det var Black Friday men jag såg annonserna och tänkte att det är lika bra att passa på. Jag hade nog inte kommit hit annars, säger han.

Fler nyheter om Varberg hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här