Succé för nyckelringsponcho

Liten nog att få plats i din hand men stor nog att kunna täcka dig i regnet. För gymnasieeleverna som startade UF-företaget Nödjackan har försäljningen gått bättre än förväntat.

ANNONS
|

Stadshotellet köper in 1500 nödjackor från ett Ung Företagsamhets företag. Hannah Björnerhag en av de gymnasieeleverna från Peder Skrivares skola som varit med och startat upp företaget är väldigt glad över försäljningen.

– Vi hade som mål att sälja 300 men nu har vi sålt 1800 så det är jättekul verkligen, säger hon.

En uppgift i skolan kring entreprenörskap fick de sex vännerna att börja fundera på att försöka skapa någonting unikt. I Sverige finns hundratals UF-företag men de visste rätt snabbt att de ville utveckla en regnjacka i en liten förpackning.

– Vi ville ha en idé som ingen annan hade. Vi googlade runt lite och det var då vi kom på att en nyckelring är en bra storlek och den kan du alltid ha med dig, designen och det har vi gjort själva, säger Hannah Björnerhag.

ANNONS

Stadshotellet gjorde en beställning på 1500 nödjackor som kommer ha stadshotellets logotyp och färg.

–De dök upp med en intressant produkt och det var en stor fördel att det var ett ungt företag, säger hotelldirektören Bo Samuelsson.

UF-företaget kommer att avvecklas inom några veckor då det är dags för studenten och olika framtidsplaner. Men nyckelringsponchons framtid är fortfarande oviss.

– Märker vi att det finns en stor efterfrågan så kanske några av oss väljer att fortsätta företaget, säger Hannah Björnerhag.

ANNONS