Storsatsning på surffest

Ett skönt evenemang för surfare med sociala ambitioner. Det är bilden av Hallifornia. Men när evenemanget växer ökar kravet på affärsmässighet, vilket oroar Erik Ruth, vd för Nordic Surfers AB och hjärnan bakom Hallifornia. – Om finansieringsmodellen förändras kommer verksamheten att gå i en annan riktning, säger han.

ANNONS
|

Halliforna bygger på att människor ställer upp som gratis arbetskraft och på kommunens och regionens goda vilja att ge bidrag till verksamheten. Förra året lockade Hallifornia 30 000 besökare.Erik Ruth menar att årets upplaga av evenemanget skulle behöva en omsättning på tre miljoner kronor för att avlöna den personal som jobbar med festivalen.

Förra året omsatte bolaget enligt vd:n runt två miljoner kronor. Exakt hur stor omsättningen varit syns inte hos Bolagsverket eftersom företaget ännu inte lämnat in sitt bokslut för 2015.

LÄS OCKSÅ: "Vi gör samhällsnytta"

Hallifornia beskrivs av Erik Ruth som en organism mer än en organisation. Ett tjugotal personer är projektanställda och andra jobbar gratis. De som jobbar ideellt uppgår till ett hundratal personer. Hallifornia är starkt beroende av de ideella krafterna och cirka 70 procent av de engagerade jobbar ideellt med Hallifornia, enligt Erik Ruth.

ANNONS

Surfevenemanget är också beroende av den goda viljan hos sponsorerna. I år beviljar Region Halland 375 000 kronor som går till Hallifornia genom Marknad Varberg som har kommunens uppgift att marknadsföra Varberg som besöksort.En del av pengarna är öronmärkta för jämställdhetsarbete och integration.

Erik Ruth poängterar att ett stort fokus ligger på det han kallar för sociala dimensioner. Förra året deltog boende på flyktingförläggningar i det praktiska arbetet. Målet är att via det som kallas för Welcome to Hallifornia bryta social isolering hos nyanlända. En sjättedel av de sponsrade bidragen handlar om att jobba med nyanlända.

Kommunstyrelsen i Varbergs kommun bidrar med 350 000 kronor i syfte att förlänga besökarnas möjlighet att prova på Varbergs kustkultur. Region Halland och Varbergs kommun bidrar tillsammans med ytterligare 200 000 kronor till utveckling av Fästningen som kulturell arena. Kultur och fritid medfinansierar dessutom 150 000 kronor i form av lokaler och lön till feriearbetande ungdomar.

För kommunen är Hallifornia ett led mot att infria visionen om Varberg som Västkustrens kreativa mittpunkt.

– Detta passar som handen i handsken för att marknadsföra Varberg. Varbergs varumärke bygger mycket på hav, bad och surfkultur, säger kommunstyrelsens ordförande Ann-Charlotte Stenkil.

Nytt för i år är att Marknad Varberg är medarrangör. Martin Andersson, tf näringslivschef på Marknad Varberg, menar att Hallifornia mer är en process än ett enskilt arrangemang. Han instämmer i de visionära tongångarna.

ANNONS

– Vi vill utveckla sommarupplevelsen för Varbergs besökare, attrahera fler besökare till Varberg och på så sätt stärka besöksnäringen i Varberg. Genom vårt engagemang vill vi också utveckla och förlänga säsongen, och då ser vi Halliforniaprocessen som en bra del i detta.

I en beskrivning av evenemanget som är gjord av Martin Andersson, bygger modellen bakom Hallifornia på en attraktiv plattform som enligt skrivelsen bland annat betyder: inga staket och inget inträde.Ändå betalar festivalbesökarna 200 kronor vardera för det supporterarmband som gör det möjligt att prova på olika aktiviteter.

Förra året såldes 1 500 sådana band. Under Hallifornia deltar också ett antal utställare. Dessa betalar 1 000 kronor per kvadratmeter för sin medverkan. I år deltar cirka 60 utställare.

Meningen är att bidragen från regionen efterhand ska trappas ned i takt med att festivalen allt mer står på egna finansiella ben. Region Halland begär i efterhand varje år in en rapport som ska redogöra för hur de beviljade pengarna har använts, men någon finansiell utvärdering görs inte.

– Det är fruktansvärt svårt att mäta vad insatserna kan göra långsiktigt för integration och jämställdhet och det ger vi oss inte ens in på att mäta, säger Ann-Mari Bartholdsson verksamhetschef för näringslivsutveckling på Region Halland.

ANNONS

Detta får Hallifornia från kommunen och regionen:

Varbergs kommun

Kommunstyrelsen: 350 000 kr

Kultur- och fritidsnämnden: (lokaler och lön till feriearbetande ungdomar): 150 000 kr

Region Halland

Projektet ”Utveckling av ­Fästningen som kulturell arena” (genom kultur- och fritids­nämnden): 200 000 kr

Tillväxtutskottet: 375 000 kr

Summa 1 075 000 kr

Fakta: Hallifornia

Hallifornia är en gratis­festival som omfattar ­vatten-, street- och action­sporter, dans, yoga, musik, performance och konst.

Evenemanget äger rum vid Varbergs fästning 21–23 juli och arrangeras i år för fjärde året i rad.

Bakom evenemanget står Nordic Surfers AB.

Källa: Hallifornia.se

Hallifornia står på fyra ekonomiska ben:

1 Region Halland och Varbergs kommun.

2 Företag och sponsorer, till exempel utställare.

3 Besökare via supporter- band, ­avslutningsfesten, sportscamp och ”Hallispecials”.

4 Ideellt arbetande privat­personer.

ANNONS