Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/6

Stinsarna för tågtraditionen vidare i Veddige

Förr drällde det av personal på järnvägsstationerna. I takt med moderniseringen har bangårdarna avfolkats och moderniserats. Veddige station är ett undantag,

I Veddige står tiden stilla. Här lever till och med stinsarna kvar. Fortfarande läggs växlarna om av personal, trots att nästan all trafik på västkusten numera manövreras från fjärren (trafikledningen) i Göteborg. Bemanningen på lördagsförmiddagen förvånar.

Två man är i tjänst i Veddige. Den ene av dem för att lära sig. När det är möte gäller det att lägga om växlarna. Klockan är nio och arbetspasset varar till 19.30 på kvällen. Nästa stora pådrag sker om två timmar.

– Då blir det körigt igen. Det är tur att man får vila mellan, säger Falköpingsbon Per Gustavsson med ett skratt.

2022 planerar Trafikverket att byta ut all gammal räls till helsvetsad räls. Den kan innebära att nuvarande begränsade hastigheter (80 km/tim) kan ökas. Den sista gamla tekniken lär också försvinna.

– Jag har varit med om att växla med vevar och vajrar, säger Hans Johnsson.

Någon kanske retar sig på ordet stins (stationsinspektör). Nu kallas yrkesgruppen tågklarerare i stället. sig lik, men det har hänt mycket på området. På en gammal bild kan man se ett spår som är neddraget i dalgången mot Viskan.

Här fanns ett grustag som användes tills de ansvariga kände att det fanns risk för översvämning. Och det har som bekant hänt några gånger, att vatten tagit sig upp mot Idrottshuset.

– Det saknas bara en skylt här. Det är ingen som vet var de kliver av. Det var några som åkte från Varberg och trodde att de klivit av i Skene. Det är inte så bra, säger Per Gustavsson.

Artikeln har tidigare varit publicerad i Varbergsposten