Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/2

Stenkil kämpar för tunneln – i Stockholm

Ann-Charlotte Stenkil (M), kommunstyrelsens ordförande, åkte hela vägen till Stockholm i går för att vara med på ett lunchmöte. – Det gäller att ligga i och bevaka våra intressen gällande Västkustbanan.

Som HN tidigare har berättat är det många infrastrukturprojekt som vill komma med i den kommande nationella infrastrukturplanen för perioden 2018-2029. Sex regioner i Sydsverige, däribland Halland, samverkar sedan hösten 2015 över regiongränserna. Det görs inom infrastrukturområdet för att få ett helhetstänk kring samhällsutvecklingen.
Regionerna har enats kring prioriteringar för den framtida infrastrukturen genom ett positionspapper. Dessa prioriteringar presenterades under onsdagens lunchmöte i riksdagshuset i Stockholm.
– Det känns hoppfullt. Alla vurmar för sin ort men alla regioner lyfte Västkustbanan som viktig att få med, säger Ann-Charlotte Stenkil.
Några stora företag fanns representerade. Ulrika Rosling från Ikea, Lena Ek från Södra och Sohana Josefsson från Green Cargo berättade om hur beroende de är av järnvägstransporter. Green Cargo skulle kunna köra mer på järnvägen än de gör i dag men det är fullt.

”Blev lugnad”
Dag Hultefors (M), ordförande i region Hallands tillväxtutskott, medverkade. De halländska riksdagsledamöterna Jörgen Warborn (M), Michael Svensson (S) och Jenny Petersson (M) satt också med och lyssnade.
– Det pratas mycket om södra Sverige. Halland är långt och vi i Varberg har mycket samarbete och arbetsmarknadsregion norrut. Därför blev jag lite lugnad när de lyfte just Västkustbanan, säger Ann-Charlotte Stenkil.
Förutom sträckan Varberg-Hamra återstår det en bit mellan Ängelholm och Maria där det inte är dubbelspår.
– Den här tågolyckan visar hur sårbart det är när det inte finns ett dubbelspår. Det var tur att vagnarna föll åt de hållet de gjorde.

”Gott tecken”
I tisdags fick kommunen beskedet från Trafikverket att jobba vidare med en prekvalificering av entreprenörer inför upphandlingen.
– Jag känner mig trygg med att Trafikverket har med oss i förslaget till den nationella infrastrukturplanen. Det här med upphandlingen var ett gott tecken. Sedan är det regeringen som beslutar.
Slutligt besked om Varbergsprojektet kommer med i infrastrukturplanen kommer regeringen att ge i april 2018. Men Varbergs kommun arbetar vidare med planprogrammet för den nya stadsdelen Västerport, stationsområdets utformning och hamnflytten. Det funderas också på hur saker och ting ska lösas under byggtiden.