"Språket kan strula på många olika sätt"

- Det är viktigt att tala om detta, sade författaren Torbjörn Lundgren inledningsvis, när han informerade om dyslexi och läs- och skrivsvårigheter vid en information i Folkets hus i Varberg. - Det är kommunens, skolans och arbetsgivarens ansvar att man får hjälp, sammanfattade han.

ANNONS
|

- Det är viktigt att tala om detta, sade författaren inledningsvis, när han informerade om dyslexi och läs- och skrivsvårigheter vid en information i Folkets hus i Varberg.

- Det är kommunens, skolans och arbetsgivarens ansvar att man får hjälp, sammanfattade han.

Föreläsningen, som hade rubriken "Det skrivna ordets tystnad - språket som vårt verktyg", var arrangerad av Ordträffen, ett samarbete mellan CLL (Centrum för livslångt lärande), Varbergs gymnasieskola, komvux, ABF, Vuxenskolan, Löftadalens folkhögskola, arbetsförmedlingen, biblioteket och Ordhjälpen. Föreläsningen samlade ett femtiotal.

- De flesta med läs- och skrivsvårigheter har det gemensamt att de har misslyckats i skolan, sade Lundgren och nämnde att det finns många lästa författare som inte vill berätta om sina svårigheter med att läsa och skriva.

ANNONS

- De vill inte att detta ska komma ut, sade Lundgren och var därmed inne på den skam som vidlåder svårigheten.

hade själv stora läs- och skrivsvårigheter när han växte upp. Han hade också en mor som var medveten om problemet och såg till att sonen fick stödundervisning. Stödundervisningen fortsatte och genom egna enträgna studier, senare i livet, har han både kunnat bemästra sina skrivsvårigheter och öka läshastigheten. Men så tog det också 14 år för honom att skriva sin första bok.

Attityden till dyslektiker och andra med läs- och skrivsvårigheter betyder mycket. Inte minst skolans inställning. Lärare, som inte satt sig in i problemet med läs- och skrivsvårigheter, ser oftast sådana elever som förlorare medan lärare, som tar sig an elever med dessa svårigheter, ser dem som lyckade. Så olika kan det vara.

Men läs- och skrivsvårigheter är inte bara ett problem för lärare och deras elever. Det är ett samhällsproblem eftersom det berör i stort sett alla vuxna.

Mycket handlar om läshastighet. Att hinna läsa texten på TV:n, till exempel. Lundgren berättade om hur han läste ett kåseri som enligt författaren skulle ta tre minuter. För honom tog det tjugo minuter.

ANNONS

- Vissa skulle behöva sex dagar på sig för att lösa högskoleprovet, kommenterade Lundgren.

Vad bör då skolan göra för elever med läs- och skrivsvårigheter? Först och främst ska man ha klart för sig att problemen med att läsa och skriva aldrig är desamma från individ till individ. Språket kan strula på många sätt.

- Samhället och skolan får inte ensidigt behandla alla på samma sätt. Det är viktigt att ta hänsyn till olikheterna och diskutera hur undervisningen ska läggas upp.

I ett åtgärdsprogram måste man bryta ner svenskan i beståndsdelar: Vad är jag duktig på? Vad behöver jag läsa för att förstå? Läsa? Skriva? Tala?

- Ingen är nämligen dålig på allt. Man måste bli medveten om sig själv och inse att det är många som har läs- och skrivsvårigheter, sade Lundgren.

I ett åtgärdsprogram efterfrågas hur eleven ser på sin situation. Grunden för hela resonemanget måste vara att eleven själv vet vad den håller på med och är aktiv i detta. Föräldrarna får också ge sin syn på situationen.

Programmet kommer så fram till åtgärder inte bara i svenska utan också i andra ämnen som berörs.

- "Jag är dålig i svenska", har jag hört många säga. Jag har aldrig mött någon som är dålig i svenska. Man måste göra upp med den uppfattningen och inse att man inte fått den hjälp man behövde, sade Lundgren och poängterade omgivningens ansvar att visa tolerans. Till den låga toleransen bidrar, enligt Lundgren, att lärarutbildningen nästan inte alls lär ut eller informerar om problematiken.

ANNONS

- Vi är bäst i världen på att läsa och skriva, men vi ligger också längst fram när det gäller kraven på att vi ska kunna läsa och skriva, konstaterade Lundgren.

Lundgren poängterade också att datorn är ett bra hjälpmedel för den med läs- och skrivsvårigheter. Själv betonade han att rättstavningsprogrammet har betytt mycket för hans eget skrivande.

- Dåliga resultat - dåliga betyg - det kostar pengar. Att till exempel köpa in utrustning för 100 000 kronor för en person på ett företag skulle ses som en investering. Men i skolans värld är det en kostnad, sade .
ANNONS