Skoglund från Lugnet – gör sin grej i allt annat än i ro

Roadracing är inte den vanligaste motorsporten i stan. Men det finns folk som håller den rutmönstrade fanan högt. Krister Skoglund från Lugnet avslutade helgen med en tävlingshelg i Oschersleben, Tyskland.

ANNONS
|

Krister började väcka liv i sitt intresse sent. Visst, Krister har kört motorcykel i hela sitt vuxna liv. Men att köra fort på allvar. Att testa sina gränser. Det kanske har något med medelåldern att göra.

– Jag var en vanlig familjefar och då fick förstås de egna intressena stå tillbaka.

Som barn fanns motorintresset där. Men det ska vara på två hjul – inte fyra.

– Jag satt på läktaren i Anderstorp som ung och dreglade.

Nu rusar han i väg i närmare 300 knyck utan vidare. Vanan är där och Krister Skoglund är med i en nystartad grupp inom utbildning av förare. Han är en av tre som ska verka som PT för utveckla förare. Det har gått fort  – det också.

ANNONS

– När man tänker efter, så har det kanske det.

Men farten kan upplevas som både adrenalinframkallande och livsfarlig.

– Är man rädd ska man sluta. Pratar de som vill testa i termer som ”bara jag inte vurpar” – då ska man inte köra. Man kan se det på en del som vill prova på.

Möjligheten att testa på att köra hoj på bana har öppnat sig via Skoglunds engagemang.

Är alla lämpade för det?

– Det finns många som inte har några spärrar alls. Vi är till för att stävja de sjövilda och försöka få dem att rätta sig in i ledet.

Bara det att lägga sig i en kurva i hög fart kan kännas särskilt ovant.

– Då rätar man upp sig ofta av naturen, men det gäller att tvinga sig ner, säger Krister.

Däcken biter fast tack vara att de värms upp till 80 grader – för greppets skull. Det gäller att hålla fokus. Det tar kraft att brottas med en tung pjäs på nästan 200 kg.

Det kostar att åka runt och tävla på sporthoj. Att dra in pengar på hobbyn och tjäna pengar – det finns inte.

– Vi vann startavgiften i Tyskland – och då den är betald. Annars kostar det massor med däck och soppa.

ANNONS

Roadracing körs både i sprint och endurance (uthållighet). Kristers team tävlar i stafett-endurance. Det kräver koncentration. Det finns inte utrymme för ett ögonblick att ”nicka till”.

– Tycker man om att köra båge snabbt på vägar så innebär det stora risker. På en bana kan du köra utan att vara rädd för mötande bilar och vilt som kommer ut på vägen.

Det blir 500 banmil om året för Krister. När alla sinnen är tillfredsställda, han har fått uppleva farten och känna på stresshormonerna – ja, då infinner sig ron. Krister kan ratta hem till Lugnet.

– Det är fortfarande roligt att köra motorcykel på vägarna, men kanske inte lika roligt, när man upptäckt hur roligt det är att köra riktigt fort. Jag har istället en scooter som gör 100 km/h.

Artikeln har tidigare publicerats i Varbergsposten

Fartens mästare bor på Lugnet. Krister Skoglund väckte racingintresset när barnen blev stora. Nu kör han roadracing över stora delar av Europa och är regerande svensk lagmästare i teamet 2Fast4U. I helgen avslutades säsongen i Tyskland. Nästa år hoppas han och teamet att kunna köra hela den tyska serien. Men det handlar förstås om pengar och sponsorer. Bild: Privat

Teamet 2Fast4U har kört SM i roadracing i fyra år. Placeringarna är 4–3–1–1. Krister Skoglunds (till höger) lag har alltså försvarat mästerskapet i i år. Här med Björn Svensson och Daniel Gustavsson. Bild: Privat

ANNONS

Fakta: KRISTER SKOGLUND

Född: 1968.

Bor: Lugnet. Familj: Rikard, 27 och Elin, 24.

Uppväxt och boplatser: Född i Hammarkullen, Angered (-22 år). Flyttade vidare till Luleå. Bosatt i Varberg sedan 2000.

Yrke: Underhållsingenjör inom bygg på Ringhals.

Fritid: Samarbetar med eventbolaget Grevens Racing Adventures där Krister ordnar körningar på bana som PT-instruktör. Har kört lastbil till de stora banorna och varit instruktör. Kitesurfar och spelar flipper ”på hög nivå”.

Meriter i roadracing: Tvåfaldig svensk mästare i enduranceroadracing i stafett med teamet 2Fast4U. I år deltog 29 lag.

Aktuellt: Team 2Fast4U körde sin första tävling i tyska endurancecupen i helgen. Satsar på att vinna den nästa säsong.

En helg på racingbanan

Torsdag:

16.30 avresa från Varberg. Det är finaldags i Tyskland.

18.30 hämtning av teamet i Helsingborg.

22.00 färja Trelleborg–Lübeck.

Fredag:

15.00 Anländer till Oschersleben circuit, mellan Hannover och Leipzig.. Sedan förberedelser till 22.30.

Lördag:

Frukost och uppvärmning och förarmöte fram till 08.00.

Träning startar 09.00 och racestart 11.45. Race i sex timmar och galet svårkört då det regnar och jag aldrig kört på banan.

Målgång 18.00 och fest med god mat och dryck i boxen = (Garaget)

Söndag:

Startar hemresan 07.00.

Färjan Rostock Trelleborg och ankomst Sverige 19.15.

Lämnar teamkollegor i Helsingborg 21.00 och är hemma i Varberg 23.00.

Läggdags 00.00 och ”galet nöjd i kropp och själ”.

ANNONS