Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Skadeståndskrav väntar efter stationssprickorna

Det skadade stationshuset i Varberg kommer inte att kunna öppnas helt förrän 2023. Frågan är nu vem som kommer att få stå för miljonnotan när de påverkade verksamheterna ska ersättas.

Det var den 23 september i år som ett vaktbolag upptäckte att väggarna hade spruckit i stationshusets huvudentré. Lokalerna evakuerades på morgonen den 24 september och stationshuset stod helt stängt under ett antal veckor.

Så småningom kunde utbyggnaden på stationshuset stabiliseras upp, sprickbildningen hejdades och stationshuset kunde delvis öppnas igen. Men delar av stationshuset är fortfarande stängda och kommer så förbli till tidigast 2023.

– Den skadade stationsutbyggnaden kommer inte att åtgärdas förrän vi har täckt över utgrävningen framför stationshuset, förklarar Trafikverkets projektledare Mathias Wärja.

Han berättar att ersättningskraven från de drabbade verksamheterna i stationshuset nu har börjat diskuteras, men att han ännu inte har någon överblick över hur omfattande dessa kommer att bli.

– Det är klart att de verksamheter som drabbats kommer att behöva ersättas, så är det ju, konstaterar han.

Wärja berättar att frågan kommer att bli vem som ska stå för den självrisk på ”ett antal miljoner” som inte försäkringen täcker. Det kommer så småningom att bli en diskussion mellan Trafikverket och huvudentreprenören Implenia.

– Det blir en kontraktsfråga som kommer att handla om hur mycket de visste och vilka arbetsmetoder användes och så vidare, säger Wärja.

Wärja kan i varje fall konstatera att en ny känslig punkt passerats i arbetet utan att huset skadades ytterligare.

– Vi var lite oroliga för husets nordöstra hörn, men det lyckades vi komma runt utan några problem. Där gick vi väldigt försiktigt fram efter det som hände med huvudentrén, säger Wärja.

Den skadade stationsdelen ska nu täckas över.

– Det är för att vädersäkra de så att det inte kommer in fukt i sprickorna och att skadorna på så sätt förvärras, säger Wärja.

Fastighetsägaren Jernhusens presschef Bo Albertsson har lämnat en skriftlig kommentar via mejl till HN:

”Vi har en nära dialog både med hyresgäster som påverkas av markarbetet i anslutning till stationen och med Trafikverket. Först när vi har en klar bild av de ekonomiska konsekvenserna för verksamheter på grund av skadan som uppkom kommer vi att diskutera ett skadeståndskrav med Trafikverket. Vårt mål är självklart att våra hyresgäster inte ska drabbas ekonomiskt av detta”, skriver han.

Planen är att stationshusets huvudentré så småningom ska rivas och återskapas.

Mathias Wärja berättar att tunnelarbetet i övrigt går bra och nu har arbetat sig fram norrifrån till en position under det hus i hörnet Västra Vallgatan/Kyrkogatan som bland annat inhyser smörgåsrestaurangen Subway. Det har skett utan större missöden, enligt Wärja.

– Det har mest varit ytliga skador så som skadade kakelplattor och putsskador. En del personer som jobbar natt har fått ersättningslägenheter på grund av bullret, säger Wärja.

Mathias Wärja är på det stora hela nöjd med hur tunnelarbetet fortskrider.

– Vi har en del produktionsmässiga utmaningar nu när vi nått fram till berget, men det var ingenting som vi inte visste på förhand. Men vi tar det sakta och försiktigt nu när vi är inne i centrala stan, säger han.

När det gäller den nybyggda Getteröbron så är huvudentreprenören Implenia i full gång med att åtgärda de fel som upptäcktes vid de förbesiktningar som gjordes inför att bron öppnades för trafik.

Planen är att bron ska kunna slutbesiktigas den 11 februari.

HN har sökt Implenia för en kommentar.

Fler nyheter om Varberg hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här