Plats för forskning. PS-elever från teknikprogrammet har placerat ut så kallade virtueracks vid småbåtshamnen på Getterön.
Plats för forskning. PS-elever från teknikprogrammet har placerat ut så kallade virtueracks vid småbåtshamnen på Getterön.

Samarbetande elever hjälper forskare

PS-elever placerar ut skivor av olika material i havet för att se vad det blir för påväxt. Projektet hjälper forskarna att få reda på vilka material som är att föredra så de giftiga båtbottenfärgerna kan undvikas.

ANNONS
|

Solen skiner över Getteröns småbåtshamn dit elever från Peder Skrivares skola cyklat för att lägga i sina virtueracks. Det är skivor av olika material som har monterats på ett rör. I ena änden har en vikt fästs.

– Vi hänger ut virtueracksen vid bryggorna och kontrollerar i höst vad det har blivit för påväxt, säger Annalena Holm, lärare.

Ettorna på teknikprogrammen har fått konstruera virtueracksen från grunden. Till att börja med ritades konstruktionen i CAD. Andraårselever från det industritekniska programmet har agerat instruktörer.

– Vi började göra dem i CAD digitalt och sedan i verkstaden. Det var kul för vi brukar inte vara i verkstaden, säger Isabell Stenberg, som läser teknikprogrammet.

ANNONS

Teknikprogrammets ettor har gjort virtueracks tidigare år också. Längs bryggan fanns redan sådana som legat i ett år. De var fulla av påväxt.

Tidigare har enbart plastmaterial testats men i år har skivor av ek och stål också satts i vattnet. Tanken är att undersöka om olika material får olika mycket påväxt. Resultatet kanske i framtiden kan vara till hjälp när båtar byggs för att få skrov där det inte växer så mycket havstulpaner och annat. En förhoppning är att slippa använda de giftiga båtbottenfärgerna.

– Göteborgs universitet har kontakt med en massa skolor som arbetar med virtue, säger Annalena Holm.

– Det blir ett givande utbyte för både Omar och eleverna. Omar får lära sig språket och eleverna får följa integrationsprocessen på nära håll, säger Thomas Jönsson, lärare.

Fakta: Virtue

  1. Virtue är en arbetsmodell där elever själva kan ta initiativ och genomföra akvatiska försök.
  2. Har funnits som skolprojekt sedan 1990-talet
  3. Används från förskolan till komvux.
  4. Är ett samarbete mellan Göteborgs universitet och Sjöfartsmuseet Akvariet.
  5. Syftar till att väcka intresse för naturvetenskap hos elever och bidra till kompetensutveckling hos lärare.
ANNONS