Solen skiner över Getteröns småbåtshamn dit elever från Peder Skrivares skola cyklat för att lägga i sina virtueracks. Det är skivor av olika material som har monterats på ett rör. I ena änden har en vikt fästs.
– Vi hänger ut virtueracksen vid bryggorna och kontrollerar i höst vad det har blivit för påväxt, säger Annalena Holm, lärare.
Ettorna på teknikprogrammen har fått konstruera virtueracksen från grunden. Till att börja med ritades konstruktionen i CAD. Andraårselever från det industritekniska programmet har agerat instruktörer.
– Vi började göra dem i CAD digitalt och sedan i verkstaden. Det var kul för vi brukar inte vara i verkstaden, säger Isabell Stenberg, som läser teknikprogrammet.
Teknikprogrammets ettor har gjort virtueracks tidigare år också. Längs bryggan fanns redan sådana som legat i ett år. De var fulla av påväxt.
Tidigare har enbart plastmaterial testats men i år har skivor av ek och stål också satts i vattnet. Tanken är att undersöka om olika material får olika mycket påväxt. Resultatet kanske i framtiden kan vara till hjälp när båtar byggs för att få skrov där det inte växer så mycket havstulpaner och annat. En förhoppning är att slippa använda de giftiga båtbottenfärgerna.
– Göteborgs universitet har kontakt med en massa skolor som arbetar med virtue, säger Annalena Holm.
– Det blir ett givande utbyte för både Omar och eleverna. Omar får lära sig språket och eleverna får följa integrationsprocessen på nära håll, säger Thomas Jönsson, lärare.
Fakta: Virtue
- Virtue är en arbetsmodell där elever själva kan ta initiativ och genomföra akvatiska försök.
- Har funnits som skolprojekt sedan 1990-talet
- Används från förskolan till komvux.
- Är ett samarbete mellan Göteborgs universitet och Sjöfartsmuseet Akvariet.
- Syftar till att väcka intresse för naturvetenskap hos elever och bidra till kompetensutveckling hos lärare.