Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Så var coronasommaren för företagen i Varberg

Under våren var oron stor. Hur skulle sommaren bli? Och hur skulle det gå för alla företag och verksamheter som är beroende av turisterna? Nu vet vi hur det gick. Reserestriktionerna försvann och turisterna kom.

Näringslivskontoret har gjort sin första sammanställning över coronasommaren 2020. I den konstaterar de att sommaren trots allt blev bra. I många fall väldigt bra, men självklart var inte allt som vanligt detta år.

– Västkusten har varit en vinnare när folk inte har kunnat åka på utlandssemester, säger Mia Carlsson, ansvarig för turistinformationen.

Varbergshotellen bäst i landet

Det märktes framförallt hos Varbergshotellen som under juli månad hade högst beläggning i hela landet. Beläggningsgraden stannade på 89,6 procent. Vilket är ett tapp på 5,5 procent. I storstäderna låg tappet på mellan 50 och 70 procent.

– Hotellfregatten hade till exempel fler gäster i år än förra året. Det ska sägas att de har byggt fler rum, men det säger något, säger Magnus Thomson, destinationsutvecklare.

Den stora förändringen skedde när reserestriktionerna försvann. Då började bokningarna trilla in. På Fästningens vandrarhem hade man 12 nya onlinebokningar 10 minuter efter restriktionerna försvann. Samtliga från Stockholm. Det är något som många företagare vittnar om. Andelen Stockholmare har ökat denna sommar. Vilket appen ”A day in Halland” vittnar om när den har laddats ner 20 000 gånger i huvudstaden.

Campingsäsongen blev något förskjuten, men när det väl kom igång så har beläggningen varit god även där.

– De har haft fler spontana besökare än tidigare år. Sammanfattningsvis har många av boendeanläggningarna hämtat hem mycket efter den tuffa våren, säger Mia Carlsson.

Det blev en museisommar

Hallands Kulturhistoriska museum och Radiostationen i Grimteon har både haft bra besöksantal. Museet har haft en nästan lika bra sommar som förra året och på Radiostationen uppskattar de att andelen betalande har ökat med 10 procent. Samtidigt har andelen som rör sig området ökat med det tredubbla.

Naturum här däremot haft det lite tyngre. Där har besöksantalen minskat med mellan 20 och 30 procent. Öppettiderna har också varit mindre än i vanliga fall.

– De har däremot haft flera digitala satsningar som har fallit väl ut, säger Mia Carlsson.

På grund av restriktionerna om stora sällskap valde kommunen att flytta in långköraren Parkmusiken till Varbergs Teater. Evenemanget fick också ett nytt namn: ”Parkettmusiken”.

– I stort sett samtliga konserter var fullsatta och det var även bra tittning på sändningarna, säger Magnus Thomson.

Naturturismen fortsätter att växa

Ett fenomen som varit på uppgång sedan tidigare och som formligen har exploderat under corona är naturturismen. Förfrågningarna på kartor för Hallandsleden, Kungsjölederna och Åkulla bokskogar har varit mycket stor hela sommaren.

För handeln är det svårt att ge något entydigt svar. För vissa, som till exempel Sportbutikerna, har sommaren varit väldigt bra för andra inte alls bra.

– Det har varit väldigt mycket folk i stan, men det innebär inte alltid att man handlar.

Många har haft en mycket högre försäljning än vad de förväntat sig. Samtidigt är det inte på de nivåer som de brukar ha på sommaren berättar Magnus Thomson.

Ytterligare en bidragande orsak till att handeln har gått sämre är att de utländska gästerna har uteblivit.

– Det har varit lite danskar och några tyskar nu på slutet. Men det är inget att tala om egentligen, säger Mia Carlsson.

Fler och fler vågade sig ut på krogen

Krögarna hade en svag start på sommaren som stegrades successivt och avslutades starkt.

– De har haft väldigt olika förutsättningar. De som har haft möjlighet att utöka har haft det bättre, säger Magnus Thomson.

Inte en enda restaurang har heller fått stänga igen under coronakrisen. Tvärtom har flera nya tillkommit. Till exempel Varbergs Ölhall och Rolands.

– Nu kommer det en höst så vi får inte sätta oss till ro. Nu gäller det att kavla upp armarna och fortsätta skapa reseanledningar som lirar med rekommendationerna, säger Magnus Thomson.

LÄS MER: Så har appen ”A day in Halland” fungerat

LÄS MER: Jätteuteservering intar Varbergs torg den 23 juli

LÄS MER: Proppfullt på torghandeln – trots regionens varning

LÄS MER: Fästningsbadet stängdes tillfälligt

LÄS MER: Kommunen lanserar massiv informationskampanj

Fler nyheter om Varberg hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här