Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Så tränar du coronavänligt – med stenar, pinnar och träd

Med lite fantasi kan skogen enkelt ersätta gymmet. Perfekt för den som hellre tränar till fågelkvitter än hetsiga discocovers.

Att ställa in träningen kan kännas enkelt alla dagar på året, men kanske särskilt när till och med självaste Folkhälsomyndigheten ber dig att avstå från gymmet. På Håstens utegym träffar vi Jenny Holmgren som till vardags är gyminstruktör på Friskis och Svettis. Vi ska testa utegymmet men framför allt träning i skogen utan medhavda redskap. Hon har ett väl beprövat tips för att inte låta latheten ta över och ställa in.

– Träna med en kompis eller i grupp! Om du har bokat tid med någon är det svårare att hitta på ursäkter, säger hon.

Och visst kan man nästan alltid vara utomhus.

– Det handlar bara om bra kläder. Lager på lager och ett ordentligt underställ för sådana här dagar, säger Jenny Holmgren.

Vi börjar med utegymmet. Här finns maskiner för alla muskelgrupper, och även om de inte går att ställa in efter längd eller med vikter så ska de vara anpassade för de flesta menar Jenny Holmgren. Mycket nära utegymmet finner vi Håstensslingan, men för att ta oss dit passerar vi först ett antal lyktstolpar. Ett perfekt redskap i uteträningen!

– Vi kör intervaller mellan lyktstolparna, instruerar Jenny och snart är vi uppvärmda.

Mellan nästa par lyktstolpar gör vi utfallssteg, och mellan nästa igen utfall i sidled. Sedan springer vi igen mellan nästa. Det känns mer lekfullt än både inomhusträning och enformigt joggande.

– Man andas också bättre utomhus, säger Jenny Holmgren som gärna tränar ute privat också.

Jenny plockar upp en pinne variant grövre från marken. Det blir perfekt som skivstång vid knäböj.

– Det är bara att kolla sig omkring, det finns hur mycket som helst. Man kan även använda en sten som kettlebell till exempel.

Ett träd blir till stödpelare vid enarmade armhävningar. En parkbänk visar sig kunna användas till så mycket mer än vila och stillasittande häng. Här gör vi dips, armhävningar och mountain climbers (utförliga instruktioner på övningarna finns på närmsta sökmotor). Hitta vad som helst som går att hålla fast dig i och du har en perfekt ”maskin” för knäböj på ett ben.

– Man ska inte heller vara rädd för att klättra under eller hoppa över saker, säger Jenny Holmgren.

Artikeln har tidigare varit publicerad i Varbergsposten.

Fler nyheter om Varberg hittar du här

Superlokalt - här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här