Så ska trafiken fungera under tunnelbygget

Trafiken i Lassabacka blir en verklig utmaning när Varbergstunneln ska byggas. Det spår Trafikverkets planerare som nu har en strategi för hur trafiken ska flyta under bygget.

ANNONS
|

Stephan Larsson och Björn Bjurklint på Trafikverket är några av de som i samarbete med Varbergs kommun och Hallandstrafiken tagit fram en plan för hur trafiken i Varberg ska fungera under bygget av Varbergstunneln.

Bygget ska påbörjas 2019 och planen är att den nya stationen ska invigas 2024. Om det verkligen blir så återstår att se, med tanke på att det finns en osäkerhet i om projektet kommer med i Trafikverkets nationella transportplan för 2018-2029 eller inte. I väntan på besked pågår planeringen som tidigare.

Det övergripande målet i planeringen har varit att skapa så få tillfälliga lösningar som möjligt. De vanor som sätts hos trafikanter under byggtiden ska i möjligaste mål vara hållbara över tid –så att inte hela stadens trafiksystem behöver ritas om när bygget väl är klart.

ANNONS

Under byggtiden kommer tågtrafiken på Västkustbanan att vara igång i ungefär samma omfattning som innan projektet drar igång. Stängs trafiken av ska det ske under kortare perioder, som exempelvis under helger.

Trafiken på Viskadalsbanan påverkas desto mer. Det har att göra med att tågen inte kan växlas på alla spår vid stadens norra infart. Här kan det bli tal om flera månader långa avstängningar av trafiken. Tågen kommer då att vända i Veddige och resenärer mellan Varberg och Veddige får åka ersättningsbuss. I Veddige kan nämligen tågen vända.

Bygget kommer framförallt att påverka vid Getteröbron, i centrum och i Breared vid Österleden.

–Vi kommer inte att påverka Lassabackarondellen fysiskt men det kommer att gå byggtrafik genom den, säger Stephan Larsson.

–Lassabackarondellen blir bekymret för både oss och Varbergsborna. Det blir många lastbilar där, säger Björn Bjurklint.

De båda vill dock sätta det ökande antalet lastbilar i relation till den trafik som redan i dag passerar rondellen. Visst kommer trafikflödet att öka –men någon dubblering eller liknande är det inte tal om, menar de.

Så här i planeringsstadiet tycks det som att bilisterna är de som påverkas mest direkt av bygget. Parkeringsplatserna blir färre och delar av Västra Vallgatan och Birger Svenssons väg stängs av.

ANNONS

I centrum utgörs byggområdet av ett omkring 600 meter långt och 100 meter brett område. Mycket eller lite i en stad som Varberg? Den frågan kan nog få olika svar beroende på vem man ställer den till. På Trafikverket menar man att området är relativt begränsat, men att utmaningen ligger i dess centrala läge.

Bussresenärer

En tillfällig busstation anläggs på Kungsgatan, mitt emot Preemmacken.

I de fall det behövs ersättningsbussar för tågtrafiken angör de vid Östra Hamnvägen, strax norr om parkeringshuset Briggen.

Tågresenärer

Tillfälliga perronger anläggs väster om spåren i samma höjd som de nuvarande perrongerna.

Den nuvarande järnvägsstationen stängs och ersätts under byggtiden med en tillfällig stationsbyggnad, i anslutning till de tillfälliga perrongerna.

Perrongerna nås från öster via en tillfällig gångbro över spåren. Gångbron, som kommer att ha hissar, anläggs i höjd med taxistationen.

Cyklister

Dagens omkring 420 cykelparkeringsplatser vid stationen minskas till 250 vid den nuvarande taxistationen. Taxistationen flyttas till den tillfälliga stationsbyggnaden. Öster om spåren, vid den tillfälliga gångbron, anläggs en yta med plats för 1000 cyklar.

Cykelbanan längs Birger Svenssons väg från Försäkringskassan till korsningen med Gamla Kyrkbacken får inte användas. Man kommer inte heller att få cykla på cykelbanan på Västra Vallgatan förbi kvarteret Verkstaden (där China Sea ligger) eller halva kvarteret där Preemmacken ligger.

Fotgängare

Gångtrafikanter kan gå längs hela Västra Vallgatan, däremot kommer det att bli smalt och svårtillgängligt vid kvarteret Verkstaden. Däremot kommer ingen att få passera delar av området när det görs sprängningar i berget.

Bilister

Precis som i kommunens trafikstrategi är bilister sist prioriterade inne i stan – efter fotgängare, cyklister och kollektivtrafikresenärer. De enda som får köra i de avstängda områdena är boende och andra med viktiga ärenden, som varuleveranser.

Västra Vallgatan stängs av från Gallerian (Kyrkogatan och Södra Hamnvägen är öppna) till Birger Svenssons väg i höjd med anslutningen till Gamla Kyrkbacken.

Parkeringsplatserna norr om busstationen, vid stationen och vid Järnvägsparken försvinner. Ersättning för parkeringsplatserna kommer att ordnas på västra sidan om spåren, i anslutning till Östra Hamnvägen.

ANNONS