Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/5

Så ska trafiken fungera under tunnelbygget

Trafiken i Lassabacka blir en verklig utmaning när Varbergstunneln ska byggas. Det spår Trafikverkets planerare som nu har en strategi för hur trafiken ska flyta under bygget.

Stephan Larsson och Björn Bjurklint på Trafikverket är några av de som i samarbete med Varbergs kommun och Hallandstrafiken tagit fram en plan för hur trafiken i Varberg ska fungera under bygget av Varbergstunneln.

Bygget ska påbörjas 2019 och planen är att den nya stationen ska invigas 2024. Om det verkligen blir så återstår att se, med tanke på att det finns en osäkerhet i om projektet kommer med i Trafikverkets nationella transportplan för 2018-2029 eller inte. I väntan på besked pågår planeringen som tidigare.

Det övergripande målet i planeringen har varit att skapa så få tillfälliga lösningar som möjligt. De vanor som sätts hos trafikanter under byggtiden ska i möjligaste mål vara hållbara över tid – så att inte hela stadens trafiksystem behöver ritas om när bygget väl är klart.

Under byggtiden kommer tågtrafiken på Västkustbanan att vara igång i ungefär samma omfattning som innan projektet drar igång. Stängs trafiken av ska det ske under kortare perioder, som exempelvis under helger.

Trafiken på Viskadalsbanan påverkas desto mer. Det har att göra med att tågen inte kan växlas på alla spår vid stadens norra infart. Här kan det bli tal om flera månader långa avstängningar av trafiken. Tågen kommer då att vända i Veddige och resenärer mellan Varberg och Veddige får åka ersättningsbuss. I Veddige kan nämligen tågen vända.
Bygget kommer framförallt att påverka vid Getteröbron, i centrum och i Breared vid Österleden.

– Vi kommer inte att påverka Lassabackarondellen fysiskt men det kommer att gå byggtrafik genom den, säger Stephan Larsson.
– Lassabackarondellen blir bekymret för både oss och Varbergsborna. Det blir många lastbilar där, säger Björn Bjurklint.

De båda vill dock sätta det ökande antalet lastbilar i relation till den trafik som redan i dag passerar rondellen. Visst kommer trafikflödet att öka – men någon dubblering eller liknande är det inte tal om, menar de.

Så här i planeringsstadiet tycks det som att bilisterna är de som påverkas mest direkt av bygget. Parkeringsplatserna blir färre och delar av Västra Vallgatan och Birger Svenssons väg stängs av.

I centrum utgörs byggområdet av ett omkring 600 meter långt och 100 meter brett område. Mycket eller lite i en stad som Varberg? Den frågan kan nog få olika svar beroende på vem man ställer den till. På Trafikverket menar man att området är relativt begränsat, men att utmaningen ligger i dess centrala läge.

Fler nyheter om Varberg hittar du här

Superlokalt - här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här