Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/62

Så ser det ut i Trönninge skola

Det är mindre än två veckor kvar till slutbesiktning av Trönninge skola. Vi fick en rundvandring i de genomtänkta lokalerna som till hösten slår upp portarna för elever.

På utsidan av idrottscentret Tresteget håller några byggnadsarbetare på och sätter upp träpanel i olika nyanser. Det vattnas i rabatter och fixas lite här och var. Nu är Varbergs hittills största skolbygge i princip klart.
– Det känns stort och spännande att det snart är dags att starta, säger Elisabeth Thelne, rektor F-3.
Hon och rektorskollegan Mikael Sili (4-9) har varit med i processen under tre års tid.
– Det har blivit precis så bra som vi hade tänkt. Vi har bollat med arkitekten under byggets gång, säger Mikael Sili.

Slutbesiktning av skolbyggnaden kommer att ske den 31 maj och för idrottscentret blir den en månad senare. Från förskoleklass upp till tvåan är platserna fyllda inför hösten. Flera elever som har velat gå på Trönninge skola men inte tillhör upptagningsområdet har nekats plats. De äldre årskurserna kommer inte att fyllas direkt utan kommer att fyllas på underifrån framöver.
Eleverna på Bläshammar skola flyttar över från sexan så den skolan blir en F-5. Upptagningsområdet för Trönninge skola är i princip det område som avgränsas av 153:an, E 6:an och 41:an.
Byggnaden har fått utmärkelsen Miljöbyggnad guld. Den är ett passivhus och har solceller på taket.
– Det är ett partneringprojekt och vi tog in entreprenör tidigt, säger Jenny Rydén, projektledare Varbergs Fastighets AB.

Alla lärartjänster utom två är tillsatta. Slöjdlärare är svårast att få tag i.
Klassrummen i skolan är i olika storlekar. Tanken är att de ska ha tvålärarskap. Det innebär att två lärare arbetar tillsammans i en större grupp. De har då möjlighet att dela eleverna mellan sig i olika konstellationer.
– Det är ett mer flexibelt arbetssätt och pedagogerna har möjlighet att utvecklas i sitt ledarskap, säger Elisabeth Thelne.
Även om skolan är stor vill de att eleverna ska känna sig trygga. Textila material har använts i inredningen. Flera rum har heltäckningsmattor på golvet. Skolan är skofri och de äldre barnen kan låsa in sina skor i skåp.
Vid rundvandringen får vi se flera genomtänkta detaljer. Trots att lokalerna ännu inte har inretts med möbler uppstår inget eko. Ljudmiljön har verkligen setts över. Exempelvis har whiteboardtavlor vinklats en aning för att ljudet inte ska studsa tillbaka.
Lamporna anpassar ljuset efter hur mycket ljus som kommer in utifrån. De slocknar automatiskt om det inte pågår någon aktivitet i lokalen.

Skolan är anpassad för att lag ska kunna övernatta i den. Vissa klassrum har lås som kan öppnas med taggar. På så sätt kan ett lag bara ha tillgång till ett klassrum och resten av skolbyggnaden kan hållas låst.
Det är glasrutor mellan rummen så att lärarna ska ha överblick och yngre elever utanför lektionssalarna ska bli inspirerade av de äldre elevernas laborationer till exempel.
– Den här skolan känns som ett universitet. Den fysiska miljön kommer att bidra till en god lärmiljö, säger Mikael Sili.
Ute på skolgården återstår fortfarande en del arbete. För de äldre eleverna finns skejtområde, bandyrink och beachvolleyplan bland annat. De yngre har klätterställningar, gungor och solskydd.
Något annat som de har tänkt på är att försöka nyttja lokalerna så mycket som möjligt. Matsalen eller restaurangen som de har valt att kalla den är ett sådant exempel. När det inte är lunch kan eleverna använda utrymmet som uppehållsrum. Det kan också användas som klassrum.