Så påverkades miljö och hälsas arbete av pandemin

För snart ett år sedan landade plötsligt ett sprillans nytt uppdrag på kommunens bord. Människor uppmanades att hålla avstånd och miljö- och hälsoskyddsförvaltningen skulle kontrollera om serveringsställen följde rådande rekommendationer.
– Magkänslan säger att vi kommer att ha kvar ansvaret till september, säger förvaltningschefen Anders Bergh.

ANNONS
|

I april 2020 fick kommunens miljökontor i uppdrag att utföra trängselkontroller på serveringsställen. Staten bidrog ekonomiskt med 370 000 kronor och cirka tusen timmar har lagts på tillsynen. Omkring 500 inspektioner genomfördes på plats och ett uteställe stängdes ner i samråd med smittskydd Halland. Det nya uppdraget har resulterat i en tillsynsskuld samtidigt som stora projekt som Varbergstunneln, Västerport och Renen tar tid och resurser.

Läs mer: Så följer restaurangerna de nya föreskrifterna och Trängselkontroller på restauranger fortsätter

– Vi har klarat av vårt grunduppdrag och har fått prioritera de verksamheter som har en årlig tillsynsavgift, anmälningsärenden och tillstånd, säger Anders Bergh, förvaltningschef, miljö- och hälsoskyddsförvaltningen på Varbergs kommun.

ANNONS

Till exempel har arbetet med att inventera enskilda avlopp tappat fart och enligt Bergh har förvaltningen ett antal år kvar med det arbetet. Även timavgifter för miljötillsyn kopplad till tunnelprojektet har ökat och hanteringen av klagomål och tillsynen har tagit mycket tid. Men enligt förvaltningschefen finns det inte någon utpekad tidstjuv.

– Hela pandemin har haft effekt och vi tvingas jobba hemma och utföra tillsyn utomhus eller digitalt. Renen och tunnelprojektet påverkar varandra och vi har tillsyn över båda. Nu jobbar vi mycket med dagvattenfrågor, buller och förorenad mark. Det är ofta i de urbana miljöerna som de värsta föroreningarna finns.

Nya arbetssätt är här för att stanna

För som så många andra fick inarbetade arbetssätt ställas om. Viss tillsyn genomfördes digitalt och då fick till exempel ansvarig personal visa upp sin verksamhet genom en dator för en inspektör som befann sig på smittsäkert avstånd – hemma eller på kontoret.

– Alla i Sverige och världen har nog förstått att det blir förändringar beroende på vilket yrke man har. En hel del av den digitala tillsynen kommer utvecklas men vi måste se till att hitta varandra digitalt på olika plattformar.

Vad som ligger bakom nämndens överskott på 1,3 miljoner är också främst beroende på coronapandemin. Förvaltningen har nämligen haft lägre personalkostnader under 2020.

ANNONS

– Anledningen är icke tillsatt personal. Vi fick vara försiktiga med att anställa personal med tanke på covid och intäkterna. Vi gick till exempel med underskott på grund av trängselkontrollerna.

Samtidigt är det en utmaning för förvaltningen att hitta personal med rätt kompetens och medarbetare har gått vidare till privat sektor där högre lön och bättre förmåner lockar.

– Jag har begärt två tjänster till i två omgångar men det har kommunen inte råd med, säger Anders Bergh och fortsätter:

– Vi har en ung förvaltning med halva personalstyrkan som är föräldraledig på deltid så vi har rekryteringsbehov och jagar personal till vakanta tjänster.

Kommunen är redo för sommarens trängselkontroller

Och det lär inte bli mindre att göra för personalen framöver. Ansvaret för trängselkontroller är till och med den 31 maj med en eventuell förlängning till och med september.

– Jag bävar för när alla ska umgås på krogen i vår och sommar utan att vara vaccinerade. Men vi ligger i startgroparna och personalen är förberedda. När de rusar till uteserveringarna när solen värmer gör vi också det. Ofta har det inte varit krogägarna utan gästerna som har svårt att följa rekommendationer – kanske behövs det en allmän avdamning?

Det här har Varbergsborna klagat på under 2020:

Miljöskyddsenheten fick totalt in 141 klagomål varav cirka 60 har handlat om trängsel. Övriga klagomål handlade främst om störning från fåglar, nedskräpning och buller.

Hälsoskyddsenheten fick totalt in 34 klagomål som främst handlade om brister i inomhusmiljön som fukt, låg lufttemperatur och vattentemperatur, dålig städning, ventilation, skadedjur, lukter samt ljusstörningar.

Livsmedelsenheten har utfört 661 ordinarie kontroller och revisioner, 36 extra offentliga kontroller, 11 obefogade klagomål och 18 provtagningar av livsmedel. Enheten har också utfärdat 10 beslut om hanteringsförbud och föreläggande samt 3 sanktionsavgifter på verksamheter som inte anmält ägarbyte.

ANNONS