Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/6

Så motverkar skolan utanförskap och stillasittande

Lek, hopp och rörelse – där alla får vara med. Det är tanken bakom Trivselledarprogrammet där eleverna agerar lekledare på raster.

Det var inte bara Idas sommarvisa och Den blomstertid nu kommer som övades in på Trönninge skola dagarna innan skolavslutningen. Av 1450 skolor i Sverige, Norge och Island fick skolan även äran att spela in höstterminens Trivselledardans som visas på youtube och på Trivselledarprogrammets hemsida.

– Den används sedan under hela höstterminen av alla skolor vid till exempel uppvärmningar och uppvisningar, säger idrottsläraren och trivselledaransvarige Emma Harborn.

Trivselledarprogrammet

Sedan 2013 ingår Varbergs kommuns grundskolor i Trivselledarprogrammet. Det innebär att elever i årskurs 3-6 turas om att vara lekledare på raster och styr upp aktiviteter med rörelse och gemenskap som ledord.

– Vi frågar alla om de vill vara med så att ingen ska vara ensam. Vi har orange västar på oss så att alla ser att vi är trivselledare, säger Jonna Antonsson som går i årskurs 3 på Trönninge skola.

Trivselledarprogrammet är utformat av Ferds sociala entreprenörer och är även en del av det globala Ashoka-nätverket, och material och utbildning för lärare och elever köps in av kommunen. Syftet är att få igång eleverna på rasterna och samtidigt motverka mobbing och utanförskap.

– Det är roligt och man leker mer med sådana som man inte lekt med så mycket innan, säger Alice Fredriksson i årskurs 6.

Artikeln har tidigare varit publicerad i Varbergsposten.