Så gick det till när Getteröbron fick två gupp av misstag

I vardera änden på den nya Getteröbron finns ett litet gupp. Det skulle inte finnas där egentligen.

ANNONS
|

När du kör på och av Getteröbron behöver du ta hänsyn till ett litet gupp. Detta har inte skett med avsikt, utan bakgrunden är en av de brister som påpekades i förbesiktningen inför det att trafiken skulle släppas på bron i augusti.

I vardera ände av Getteröbron finns en övergångskonstruktion. Syftet med dessa ”glipor” i bron är att möjliggöra att bron ska kunna röra sig vid temperaturförändringar och trafikbelastning.

För att skydda dessa övergångskonstruktioner så lägger man normalt sett några extra millimeter asfalt på vägbanan så att denna ligger något högre än själva övergångskonstruktionen. Syftet med den extra asfalten är att övergångskonstruktionen inte ska riskera att skadas vid plogning på vintern.

ANNONS

Men när bron besiktigades inför sommarens invigning så fanns det ingen extra asfalt vid övergångskonstruktionerna.

– Då fanns där ingen extra asfaltsbeläggning alls utan den låg exakt i nivå. Då finns risk att asfalten med tiden krymper lite och att plåten sticker upp, konstaterar Peter Lidemar, Trafikverkets projektledare.

I sista stund har därför entreprenören lagt ett tjockare lager asfalt på en sträcka av ungefär en meter på vardera sida om övergångskonstruktionerna.Och följden blir det extra gupp som trafikanterna tydligt märker när de ska över bron.

En liten skarv hade det blivit även om man hade gjort rätt, men om man strukit på den extra asfalten på en längre sträcka så hade skillnaderna utjämnats och det hade inte blivit ett så kraftigt gupp som nu är fallet.

Projektledaren Peter Lidemar säger att Trafikverket inte är helt nöjda med hur det har blivit, men att det är oklart om felet ska åtgärdas och i så fall av vem.

– Fogen är under diskussion. I formell mening är det kanske inte något fel, eftersom det finns fem millimeter extra asfalt där nu precis som det ska vara. Å andra sidan är vi inte helt nöjda med hur det har blivit, konstaterar han.

ANNONS

På det stora hela är Peter Lidemar nöjd med hur bron har blivit.

– Det är en bra bro. Vi har haft en del anmärkningar, men vi kommer att fixa till allting. Bron är fullt funktionsduglig. Den är stabil och säker, säger han.

HN har sökt huvudentreprenören Implenia för en kommentar.

ANNONS