Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Mycket att göra. Snart kommer företaget GodaGrannen att starta försäljningen av sina tjänster. Jennie Molvig och ägaren Bo Öhrwall har mycket att göra fram till dess.

Säkerhet i sikte

Nystartade företaget GodaGrannen ordnar så att grannar kan skapa sin egen vaktlista. Syftet är att förhindra inbrott och bränder i bostäder.

Praktiskt fungerar det så att när larmet går i en bostad, ilket kan bero på antingen inbrott eller larm, så meddelas personerna som finns på vaktlistan. 
Antingen uppmärksammas de via sms, samtal eller en pushnotis till telefonen. 
– Det hela bygger på att främja samverkan mellan människor. Grannar hjälper varandra att hålla koll på sitt närområde, säger grundaren och ägaren Bo Öhrwall. 

Han säger att tjänsten är likvärdig den traditionella Grannsamverkan, där människor hjälps åt att patrullera i bostadsområdet. 
– Skillnaden är att vår tjänst kan kopplas till en utlösare. När inbrottet sker kan grannarna snabbt vara på plats och göra iakttagelser som kan vara till nytta för polisen. 
– Det är viktigt att påpeka att det inte ska byggas några medborgargarden. Utan vi kopplar samman grannar som vill hjälpa varandra, som har valt varandra till sin vaktlista.  
Spelar affärsmodellen på folks rädsla?
– Det vill vi inte göra. Utan vi vill spela på folks glädje, tillit och förtroende.

Företaget kommer inte att sälja någon hårdvara. Affärsidén bygger därför på att bostadsinnehavaren har någon form av utlösare i sin bostad. 
I så kallade smarta hem kan den typen av funktion vara inbyggd. Eller så kan det ske via ett traditionellt larm. 
Skarp lansering av den nya molntjänsten kommer det att bli i höst. Bo Öhrwall har jobbat med företaget i ett år och tagit hjälp av tre projektledare för att skynda på arbetet.
Han har en bakgrund som egen företaget inom elektronik, test och mätutrustning. Det kan behövas för det är många tekniker som ska till för att allt ska fungera.

Projektledarna Jennie Molvig och Lisa Esberg har arbetat med att bygga ett bra varumärke och att sätta rätt själ i bolaget. 
– Vår slogan är närproducerad trygghet. Vi vill att GodaGrannen ska förknippas med en bra känsla och öppenhet. Det är min uppgift att sätta det rent grafisk, berättar Jennie Molvig. 
Framöver tror Bo Öhrwall att företag i branschen, som kanske levererar hårdvara i form av larm, vill samarbeta med GodaGrannen. 
– Jag kan inte nämna några namn nu, men vi har redan muntliga överenskommelser med företag. Framöver siktar vi även på att få till en app, som är under utveckling. Ett abonnemang hos oss kan komma att kosta några tior, säger Bo Öhrwall, som även kommer att lägga på tilläggstjänster till abonnemangen. 
– Det finns mycket synergier som går att dela och tillföra. Mer om det kommer senare när det är dags för skarp lansering.