Så kan butiker underlätta för personer med demens

Den 21 september är det Internationella Alzeimherdagen. Då riktas fokus på demensproblematik över hela världen. Demensföreningen i Varberg vill lyfta den lilla ica-butiken NG:s som ett gott exempel.

ANNONS
|

Demensföreningen i Varberg har under året varit i kontakt med butiker i kommunen och pratat om hur de kan underlätta för demenssjuka.

– Fler demenssjuka än vad folk tror handlar och rör sig ute i samhället själva. Det går inte att se vem som är dement, och en del kanske inte har diagnostiserats ännu. Butikerna kan göra mycket för att underlätta för de här människorna, säger Roland Alström, ordförande för Demensföreningen i Varberg.

Särskilt vill föreningen lyfta den lilla ica-butiken NG:s på Magasinsgatan som ett gott exempel på en butik som gör mycket för demenssjuka.

– Vi vill föra upp den i egenskap av den lilla närbutiken som känner sina kunder. En liten butik kan göra så mycket som en stor butik inte kan, säger Roland Alström.

ANNONS

Lennart Nilsson driver butiken och tror att de har omkring 10-20 återkommande kunder med demens.

– Vi gör så gott vi kan och känner våra kunder. När ”Fru Bengtsson” kommer in i butiken så vet vi vad hon behöver, kan hjälpa henne att plocka varorna och kan ta betalningen på kredit. Det underlättar, säger han.

Tips till butiker

Med projektet ”Det ska vara lätt att handla” vill Demensföreningen tipsa den som jobbar inom dagligvaruhandeln om hur de med små förändringar kan göra butiken mer demensvänlig.

– En sak vi ofta pratar om är lugna kassor. Det kan vara otroligt stressande med en lång kö av stressade människor bakom en för den som har demens, även om biträdet är lugnt, säger Roland Alström.

Andra tips är att undvika hög musik som kan stressa den demenssjuke, att undvika speglar i butiken eftersom personer med demens kan ha svårt att tolka det som just en spegelbild och kan försöka plocka varor direkt ur spegeln eller också bli rädd för sin egen spegelbild.

– Det är även bra att undvika mörka partier i golvet eftersom det kan tolkas som ett hål och personen kan bli rädd för att ramla i, säger Roland Alström.

ANNONS

Det är också viktigt att ha tålamod, tala tydligt och vara vänlig.

– En dement kan tolka allting som att man är sur, så det är viktigt att kunna förmedla en positiv känsla, säger Roland Alström.

– Ja, det är något som vi tänker på också. Man måste kunna prata väder och vind med kunderna. För många är det höjdpunkten på dagen att gå ut och handla och träffa folk, säger Lennart Nilsson.

Texten har tidigare varit publicerad i Varbergposten.

ANNONS