Ris och ros till kommunen efter coronaåret

Varbergs kommun får ett blandat omdöme av den externa konsult som granskat arbetet under pandemin. Socialförvaltningens skyddsteam är en av de delar i organisationen som hyllas.

ANNONS
|

I höstas gav kommunledningen i Varberg i uppdrag till en extern konsult att utvärdera hur ledningsarbetet fungerat under pandemin – både när det gäller kommunens övergripande ledning och socialförvaltningens ledningsstab.

Konsulterna är nu färdiga med sitt arbete och läsningen ger en inblick i vilka förutsättningar som gällt under den historiskt unika period som kommunen ställts inför under det gångna året.

Konsulternas övergripande omdöme är att ledningsarbetet har fungerat bra. ”En ledning som är överens om och trygg i grundläggande prioriteringar i en krissituation ger förutsättningar för verksamheten att verkställa de åtgärder som krävs”. Även kommundirektör Carl Bartler får beröm specifikt och beskrivs som ”känd, lugn och trygg”.

ANNONS

Konsultens utvärdering ger också en viss inblick i hur situationen var i kommunen när pandemin bröt ut. Exempelvis framgår det att ”kommundirektören upplevde att situationen ute i samhället blev lite panikartad”. Kommunen prioriterade att hålla i gång sina kärnverksamheter och att hitta ett förhållningssätt som skulle kunna vara uthålligt under lång tid, eftersom man räknade med att pandemin skulle pågå länge.

– Det jag upplevde som panikartat var bland annat de diskussioner som fanns redan då om att stänga skola och förskola. Från kommunens sida insåg vi att sådana åtgärder skulle få stora effekter för andra delar av samhället. Stänger man förskolan drabbar det till exempel föräldrar som har andra samhällsviktiga uppgifter inom till exempel vården eller räddningstjänsten, säger Carl Bartler.

– Det stod klart för oss tidigt att dessa verksamheter kulle behöva hållas öppna. Detsamma gäller för äldrevård och omsorg, säger Bartler.

Prioriteringar krockade med sparprogram

I utvärderingen framgår att det inledningsvis fanns en osäkerhet hur kostnader skulle hanteras, vilket orsakade vissa bekymmer. ”Prioriteringarna ur ett kommunperspektiv har varit tydliga och kommunicerade. [...] Dock inte gällande ekonomin vilket har fått effekten att vissa förvaltningar i några situationer prioriterade sparåtgärder över den enklaste eller bästa lösningen”, heter det i utvärderingen.

– Vi hade sedan tidigare beslut i kommunen för hur vi skulle effektivisera våra verksamheter. I det här läget blev det en avvägning för hur man skulle förhålla sig till det samtidigt som verksamheter till exempel kunde kräva extra bemanning, förklarar Bartler.

ANNONS

Den framgår också i utvärderingen att det har ”varit svårt att förhålla sig till alla riktlinjer som kom från staten”.

– I början av pandemin var det inte ovanligt att vi fick ett besked på morgonen, ett vid lunch och senare ett nytt under eftermiddagen. Det problemet kvarstår till viss del fortfarande. Att regeringen styr landet via presskonferenser är något vi inte är vana vid, säger Bartler.

I utvärderingen tas också upp det faktum att kommunen inte har gett sina anställda något direktiv om att jobba hemifrån utan att de flesta var på arbetsplatsen under våren och sommaren.

”Det har skötts frivilligt. I vissa verksamheter har en del medarbetare hanterat en viss del av sitt arbete hemifrån men ingen verksamhet har haft mer än hälften av medarbetarna hemma”, konstaterar konsulten.

– Det är ett resonemang från konsulten som vi tar till oss. Vi hade en rutin under våren där vi var positiva till hemarbete och att det skedde i dialog mellan chef och anställd. Men det är först i höst vi blivit tydligare, säger Bartler.

En ny typ av kris

Den mest konkreta invändningen mot kommunledningens arbete är att den anses ha tagit en onödig risk genom att inte utse ersättare och vila växelvis.

ANNONS

– Hade jag vetat hur djup och lång den här krisen skulle bli så hade jag gjort annorlunda. Nu har vi haft medarbetare som arbetat väldigt hårt under lång tid. Men det har vi åtgärdat – nu finns ersättare på alla positioner, säger Bartler.

Utvärderingen kommer också leda fram till att kriser av mer varaktig karaktär inarbetas i kommunens krisberedskapsplan.

– Vår krisberedskapsplan utgick tidigare från händelser som är mer begränsade i tid som till exempel bränder eller olyckor. Detta är en kris som pågår under mycket lång tid. Sådana kriser kan komma att upprepas och därför ska det inarbetas sådana scenarier i krisberedskapsplanen, säger Bartler.

Skyddsteamet hyllas

Även i den rapport som gäller socialförvaltningens arbete finns både ris och ros.

Konsulten är mycket positiv till de båda beslut som togs inledningsvis om att skapa ett skyddsteam och att samla all skyddsutrustning centralt.

Skyddsteamet var den specialutbildade grupp som under pandemin stöttade olika boenden och andra enheter med utbildning och kompetens.

– Teamet spelade en mycket viktig roll och det är också så att det finns en extra dimension att få instruktioner när smittan kommit in på ett boende, säger socialförvaltningens chef Anna-Lena Sellergren.

– Beslutet att samla skyddsutrustningen på ett ställe tog vi eftersom vi förstod att det var viktigt att få en överblick över vilken skyddsutrustning som fanns att tillgå, hur denna skulle fördelas ut och vad som behövde beställas, säger Sellergren.

ANNONS

– Det är lätt att glömma bort, men det fanns inledningsvis i pandemin en mycket stor oro i samhället, bland annat bland våra anställda. Det var viktigt att möta den oron, säger Sellergren.

Kommunen får också beröm av konsulten för att ha förstärkt bland annat tjänsten medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS).

– Vår ordinarie MAS blev i princip helt och hållet upptagen med uppgifter som rörde pandemin. Men det finns ju även annat som behöver utföras. Därför fördubblade vi den tjänsten och så ser det ut även i dag, säger Sellergren.

På minuskontot hamnar bland annat kunskaperna om de basala hygienrutinerna, som enligt konsultens uppfattning behöver stärkas. Men på den punkten är arbetet redan i full gång, enligt Sellergren.

– Vi befann oss redan tidigare på en relativt hög nivå i förhållande till riket, men det går alltid att bli bättre. De här kunskaperna behöver ständigt underhållas och vi har därför förstärkt introduktionen till våra nyanställda, säger Sellergren.

Kommunen får också kritik för att kommunikationen till anhöriga har brustit, bland annat när smitta har kommit in på äldreboende.

– Vi behöver säkra upp snabba kontaktvägar när det sker snabba förändringar i våra verksamheter. Då kan vi inte bara jobba med brev eller mejl, utan behöver även använda sms, konstaterar Sellergren.

ANNONS

Sammanfattningsvis ett gott betyg

Det konstateras i konsulternas rapport också att det fanns planer på att flytta personal från andra delar av kommunens verksamheter till socialförvaltningen, men att detta visade sig vara problematiskt.

– Vi gjorde stora förberedelser för att kunna flytta personal mellan olika förvaltningar, men kan med facit i hand konstatera att det inte blev så. Det har i stället varit effektivare att omfördela personal inom socialförvaltningen, säger Sellergren.

Men sammanfattningsvis får socialförvaltningen, precis som den högsta kommunledningen, ett gott betyg av konsulten för sitt arbete under pandemin.

– Det är så vi ser det. Och vi är stolta över det arbete som medarbetarna har gjort under pandemin. Många av förutsättningarna var helt okända för oss i början, säger Sellergren.

Enligt Sellergren är det ännu inte klart exakt hur socialförvaltningen kommer att gå vidare med de förbättringsförslag som lämnas i konsultens rapport. Beslut om eventuella åtgärder väntas under den kommande månaden.

ANNONS