Järnvägsrälsen ska bort under 2025 och kommunstyrelsens ordförande Ann-Charlotte Stenkil (M) hoppas att förvaltningen ska kunna dra igång en utredning om områdets framtid innan det här året är över.
Järnvägsrälsen ska bort under 2025 och kommunstyrelsens ordförande Ann-Charlotte Stenkil (M) hoppas att förvaltningen ska kunna dra igång en utredning om områdets framtid innan det här året är över. Bild: Dick Gillberg

Räkna med debatt om spårområdets framtid

Ska Hästhagabergen lappas ihop? Ska Kurtinen göras om? Ska det byggas en ny väg i Apelviken? Frågorna är många när debatten om spårområdets framtid nu närmar sig.

ANNONS
|

I december 2024 ska järnvägstrafiken börja gå genom Varbergstunneln och under 2025 ska Trafikverket storstäda och lämna över spårområdet till kommunen – rensat från räls och annat som har med järnvägen att göra. Skramlande godståg och framsusande Öresundståg förbi Kusthotellet, Kurtinen och Strandpromenaden kommer vara ett minne blott.

Men vad ska området användas till? Kommunstyrelsens ordförande Ann-Charlotte Stenkil (M) hoppas att en utredning om just detta ska kunna dra igång innan årsskiftet.

– Vi har pratat en del om detta inom Moderaterna men vi behöver underlag. Det är mycket som behöver utredas. Det är läge att dra igång det här nu. Det kan bli politik i detta så det är viktigt att vi är ute i god tid, säger Ann-Charlotte Stenkil.

ANNONS

Apelviken kan få ny väg

I Apelviken är Nils Gordh och hans camping och stugby Destination Apelviken mitt i turistsäsongen. På hans önskelista finns en ny väg fram till campingen och kusthotellet.

Nils Gordh, Destination Apelviken. ”Gäster med stora ekipage kan ha svårt att komma in till oss. Det är trångt efter viadukten vid Sanatorievägen.”
Nils Gordh, Destination Apelviken. ”Gäster med stora ekipage kan ha svårt att komma in till oss. Det är trångt efter viadukten vid Sanatorievägen.” Bild: Dick Gillberg

– Vi kan ha 200 incheckningar och 200 utcheckningar vissa dagar. Det är trångt och bökigt på Sanatorievägen, när man ska in till oss efter viadukten. Att flytta hela infarten till oss och kusthotellet vore bra. Många kör Ullebovägen i dag och det är inte så bra för dem som bor där, säger Nils Gordh.

Vägen han pratar om är faktiskt redan planerad. Den finns i en detaljplan, som var högst omdiskuterad. Ärendet gick ända till Regeringsrätten innan det avgjordes 2010.

Det finns redan en detaljplan för en ny väg i Apelviken, från Apelviksleden till järnvägsviadukten vid Sanatorievägen. Men ingen HN pratat med nu är övertygad om att vägen verkligen kommer byggas just där.
Det finns redan en detaljplan för en ny väg i Apelviken, från Apelviksleden till järnvägsviadukten vid Sanatorievägen. Men ingen HN pratat med nu är övertygad om att vägen verkligen kommer byggas just där. Bild: Varbergs kommun

Vi svänger in på Agrells Stugor och Camping. ”Fullbokat”, berättar en skylt. Agneta Agrell och Karl Göran Agrell sitter i receptionen. Vägen? Nej, den vill de inte ha – i alla fall inte där den är inritad. De överklagade sist den var på tapeten.

– Man kan få ett jättefint naturstråk om man bevarar ängarna och fägatorna, säger Agneta Agrell.

– Hade man kunnat dra den där vägen på banvallen istället hade det varit bra, tycker Karl Göran Agrell.

Karl Göran Agrell, Agrells Stugor och Camping.
Karl Göran Agrell, Agrells Stugor och Camping. Bild: Dick Gillberg

De båda ser stora värden – både för turismen och varbergarna – i att låta naturområdet breda ut sig när järnvägen tas bort.

ANNONS

Inget att kommunalråden säger idag att vägen ska byggas exakt där den är inritad. Men att vägen behövs – det är man överens om.

Ska Hästhagabergen lappas ihop?

Strax norröver tar Hästhagabergen vid. Ska skåran för spåren fyllas igen eller vara kvar?

Nils Gordh vill att skåran ska vara kvar. Kanske kan den fyllas med en konsthall eller ett ljusspel som kan växla med årstiderna? Eller en gång- och cykelbana som kan avlasta Strandpromenaden? Även branschkollegan Erik Diding, vars Hotell Havanna också är granne med spårområdet, tycker att stan skulle vinna på att banvallen i stora delar används till ett stråk för trafikanter på cykel eller till fots.

– Tänk en cykelled mellan stan och Apelviken som går snabbt! Eller kanske ett stråk med fokus på löpning? Stundtals är det väldigt många träningsgrupper på Strandpromenaden och det kan vara svårt att komma fram ibland, säger Erik Diding och idéspånar vidare om broar över bergsskåran som kan förena Hästhagabergen med havet.

Erik Diding driver Hotell Havanna.
Erik Diding driver Hotell Havanna.

Frågan om Hästhagabergen är öppen, enligt Stenkil: ”Finns det bra skäl att inte fylla igen det så inte oss emot.” Kommunalråden Jana Nilsson (S) och Christofer Bergenblock (C) tycker att utgångspunkten ska vara att området fylls igen.

– Man kan tänka sig att spara en liten bit, men i huvudsak bör det såret fyllas igen, säger Bergenblock.

ANNONS

– Min grunduppfattning är att vi ska utveckla Hästhagabergen som ett naturområde i en helhet, kanske som kommunalt naturreservat. Jag har också varit inne på det här med cykelväg men ju mer jag tänker på det – nej. Vem cyklar genom ett mörkt schakt en höstdag? Jag tror att varbergarna skulle uppskatta ett sammanhängande Hästhagaberg. Det skulle kunna bli hur fint som helst, säger Jana Nilsson.

Fortsatt grönt vid Kurtinen

Norr om Hästhagabergen kommer Kurtinen och området vid Hotell Havanna.

– Det blir kanon att få bort järnvägen därifrån. Det är många som kastar lystna blickar på att få bygga där, men en stad behöver också grönytor, säger Ann-Charlotte Stenkil. Det är ett känsligt område och vi måste få till helheten innan jag säkert vill säga hur vi ska lösa det området.

– För min del tycker jag man ska spara det området som det är. Det kommer säkert bli en diskussion om fotbollsplanen men jag menar att utgångspunkten måste vara att det ska användas som naturområde. Man kanske kan utveckla med parkering, cykelväg och grillplatser, säger Jana Nilsson.

– Jag vill att Kurtinen bevaras som ett område för allmänheten. Jag tycker vi ska fundera på hur det området ska användas så det kommer så många som möjligt till del, säger Christofer Bergenblock.

ANNONS

Erik Diding på Havanna hoppas på gångvägar ner mot havet och gärna ett stråk för cyklister och fotgängare förbi hotellet på gamla banvallen, gärna med inslag av parkmiljö runt omkring. Som granne till Kurtinen ser han hur området där används spontant av yogagrupper och andra – något han uppskattar.

– På Kurtinen händer saker av sig själv, utan att området är så väldigt iordningsställt. Jag tror att sådana områden är väldigt uppskattade. Man behöver inte pumpa in massa miljoner överallt, säger Erik Diding.

Är det här en plats lämplig för villatomter? Eller ett grönområde? Kanske en cykelväg? Idéerna kan bli många.
Är det här en plats lämplig för villatomter? Eller ett grönområde? Kanske en cykelväg? Idéerna kan bli många. Bild: Dick Gillberg

Plats för bostäder

Vad gäller bostäder längs spåret ser inget av kommunalråden några stora exploateringar framför sig. Bergenblock nämner Norra Nygård som ett område möjligt för utbyggnad och Jana Nilsson utesluter inte villatomter strax söder om Lasarettsgatan – men allt detta är sådant som nu ska knådas i utredningar och politiska diskussioner.

Järnvägen försvinner ju 2025. Vilken tidshorisont sätter du för omvandlingen av området?

– Det beror på vad vi bestämmer oss för att göra. Vi ska sätta fart på det här nu, säger Ann-Charlotte Stenkil.

Det är inte meningen att det bara ska stå in på 2030-talet?

– Nej, absolut inte. Tiden är den rätta nu att sätta igång och utreda.

ANNONS